L’escàndol que afecta el grup Volkswagen, referent a mecanismes de trucatge de motors de gasoil, ha fet que el president del consorci, Matthias Müller anunciés que el grup aturarà totes les inversions que no es considerin essencials.
Les paraules exactes de Müller, pronunciades davant el comitè mundial i europeu on hi ha presents tots els representants sindicals del consorci, que dóna feina a 600.000 persones, han estat, segons un comunicat conjunt d’UGT i CCOO:
“Lluitarem per conservar la feina en el grup, tot i no saber les seqüeles d’aquesta crisi”.
“Aquest procés serà dolorós per a la família del consorci Volkswagen pel descrèdit de la imatge del grup i per la situació financera a què haurà de fer front, per afrontar les possibles sancions i la reparació dels vehicles afectats”.
“Revisarem i analitzarem en les pròximes setmanes totes les inversions previstes i s’ajornaran o cancel·laran totes les que no siguin estrictament necessàries”.
Les declaracions del directiu són especialment significatives si es pensa que el grup va anunciar, aprofitant la visita del president del govern espanyol, Mariano Rajoy, la inversió a les plantes de Seat, de 3.200 milions d’euros en R+D+I entre els anys 2015 i 2019, diners que anirien especialment al desenvolupament de la planta de disseny que el grup té a Martorell i a desenvolupar nous models.
Una xifra menor, al voltant dels 900 milions es va anunciar també al maig passat per a millores a la planta de Volkswagen a Landaben (Navarra).
Al seu torn, els sindicats UGT i CCOO puntualitzen en un comunicat, que l’anunci de fre de les inversions no ha esmentat en cap cas Seat. Ha fet referència al conjunt de marques i centres de treball que el grup té al món.
En segon lloc, els sindicats espanyols han demanat al plenari mundial del grup Volkswagen la necessitat que es clarifiquin les inversions anunciades per a Seat, corresponents als repetidament anunciats 3.300 milions que es destinarien a la planta catalana.
En tercer lloc han qualificat d’estricament necessàries les inversions que Volkswagen hauria de fer a Seat, perquè són estrictament necessitaries per a la continuïtat de la marca espanyola.
Finalment, els sindicalistes han manifestat que “els 600.000 treballadors del grup ens considerem víctimes de les males pràctiques d’alguns dirigents del grup”. Per tant, els empleats no haurien de pagar amb retallades i reducció d’inversions el cost global de la crisi.