El president del consorci Volkswagen, Matthias Müller, que dimarts va comunicar als representants dels comitès d’empresa mundials que el grup frenarà inversions considerades “no essencials”, ha fet unes declaracions aquest dimecres en què aclareix una mica les seves primeres paraules..
Müller ha especificat que la retallada d’inversions no afectarà el llançament de nous vehicles que estiguin a punt de sortir al mercat. Sense que hi hagi aclariments més específics, des del govern català i també des de fonts sindicals s’ha considerat que la decisió pot ser favorable per als interessos dels treballadors i dels proveïdors de Seat. Aquesta empresa havia rebut el compromís dels alts directius de Volkswagen en el sentit que invertiria entre 2015 i 2019 fins 3.300 milions en recerca i desenvolupament. Altres 900 milions havien de destinar-se a la planta de Volkswagen a Landaben, Navarra.
Sigui com sigui, els responsables dels comitès d’empresa de Seat han demanat oficialment aclariments als directius del consorci. Originalment temien que qualsevol restricció en inversions s’apliqués sobre les empreses perifèriques i no les que depenen directament de la matriu. A més, els treballadors entenen que no han de pagar els plats trencats de l’escàndol de la contaminació dels vehicles diesel, del qual mai n’han estat responsables.
Des de les organitzacions confederals de CCOO i UGT s’ha reclamat al president del govern espanyol que es mobilitzi en favor de les inversions a Seat i la continuïtat de l’empresa. En aquest sentit, tenen mal gust de boca perquè en el moment d’esclatar l’escàndol del trucatge dels motors de gasoil, la primera reacció de l’executiu del PP va ser anunciar que demanaria que el grup alemany retornés les ajudes als motors nets. Després de dir això es va descobrir que les ajudes no tenien res a veure amb el tipus de contaminació que emmascarava el programari que fraudulentament s’havia instal·lat a diversos models de gasoil.