El principal sindicat a Seat: UGT de Catalunya, ha blasmat l’anunci del ministeri d’Indústria en el sentit que reclamarà a la companyia automobilística el retorn dels ajuts que en el seu dia se li van concedir en concepte de vehicle eficient per aquelles unitats venudes i que estiguin afectades pel frau detectat que afecta les emissions contaminants.
La UGT deplora que el govern central en lloc de fer costat als treballadors i treballadores de Seat en un front comú que permeti sortir de la crisi produïda per la detecció de trucatge en alguns motors, “centri els seus esforços a agreujar-la encara més i, d’aquesta manera, posi en risc milers de llocs de treball directes i indirectes a Catalunya”.
Segons s’ha sabut, després de destapar-se l’escàndol, a la planta de muntatge de Seat a Martorell s’han instal·lat alguns dels motors que duien un mecanisme informàtic que evitava que en les revisions es reflectís el veritable nivell de contaminació que produïen.
A la planta de Seat s’hauria muntat aquests motors investigats fins aquest mateix any, encara que com la companyia va anunciar en el seu primer comunicat després de destapar l’escàndol, els motors dels nous models ja no el porten. No obstant això, els models que estan sota sospita a Estats Units, epicentre de l’escàndol, es porten fabricant des de 2008. Fins ara els models afectats no incloïen cap de Seat (que no té exportació a EUA), i es desconeix quins poden ser-los models que afectin la marca espanyola. Cal recordar que el trucatge només era per dièsel. Pel que fa a la marca alemanya, els vehicles que incorporen el motor són Golf, Beetle, Jetta, Audi3 i Passat.
Els treballadors de Seat han mostrat des del primer dia en què es van conèixer les irregularitats la seva temença de resultar perjudicats per tot l’afer. Segons va dir el president del comitè d’empresa de la firma automobilística, Matías Carnero, en cas de problemes el grup Volkswagen acostuma a prioritzar els interessos alemanys per sobre dels d’altres llocs del món. La multinacional, fruit de descobrir-se la trampa en alguns dels motors de models concrets dels seus cotxes haurà de pagar multes milionàries. En aquest sentit, la direcció del grup alemany s’ha ratificat en què mantindrà les inversions promeses per a Martorell. La xifra ascendeix a 3.300 milions en R+D+I entre els anys 2015 i 2019, clar que quan van fer aquesta declaració no sabien que Indústria potser sancionaria Seat.