Fa més de 20 anys que estic al món de l’empresa, actualment estic com a responsable de RH d’una multinacional americana i moltes vegades m’han preguntat: que ets advocada? Que ets psicòloga? Has estudiat relacions laborals? I jo contesto: – No, soc pedagoga, davant aquesta resposta apareixen comentaris com: Ah! ara ho entenc, com has anat a parar al món de l’empresa?, ja deia jo que et trobava diferent…
Aquestes expressions em donen peu a explicar que dins de l’àmbit empresarial, podríem dir que som uns professionals amagats, que un cop ens descobreixen, deixem empremta. Actualment, els canvis tecnològics, la digitalització de les empreses, la immediatesa fa que l’aprenentatge sigui indispensable per adaptar-se a les necessitats del mercat.
L’ADN dels pedagogs i de les pedagogues creu en l’evolució de les persones, i tenint en compte que durant uns quants anys de la nostra vida, una 3a part del dia el passem a la feina, és clar que a les empreses els professionals aprenen tècniques, processos, programes i habilitats que els permet créixer com a professionals y com a persones, binomi indivisible que cal recordar de manera constant a tots els stakeholder de les empreses.
El departament de Gestió de Persones, de desenvolupament… de les organitzacions la majoria de vegades és qui ha d’“abanderar” aquesta missió i cal recordar que darrere del KPI’S, KAPEX inversions, amortitzacions, Gros profit, EBITDA, costos, productes, absorcions, vendes, matèries primeres…hi ha persones amb realitats y necessitats diferents.
Un Plant Manager de l’empresa on treballo amb una llarga trajectòria en plantes industrials, després d’una reunió amb el Comitè d’Empresa, em diu no entenc com et poden agradar els recursos humans, per mi és el més complicat que hi ha a una màquina se li espatlla alguna peça es canvia i ja torna a funcionar. Amb les persones quan no funcionen no està clar quin botó has de prémer per avançar.
Jo li vaig dir a mi el que m’apassiona és que les persones som previsiblement diferents, algunes som més reflexives, altres impulsives, unes de ritme ràpid i altres de ritme lent, introvertides i extravertides, unes orientades a l’acció, als resultats, a les persones i a més el moment vital, les experiències també juguen un paper important.