L’aparició de pintura amb continguts d’amiant en alguns trens de Metro de Barcelona ha provocat que el comitè d’empresa plantegi a la direcció que s’extremin les mesures de seguretat per evitar la contaminació dels operaris i també els usuaris. Per tant, han reclamat que es retirin de circulació els tres vagons on s’ha trobat la pintura amb traces d’amiant. De moment, només s’ha retirat un tren, segons ha manifestat la direcció de metro. A aquest vagó se li han col·locat adhesius que indiquen que hi ha productes amb amiant i actualment circula amb normalitat.
Fins al moment Metro de Barcelona ha admès que s’ha trobat restes d’amiant a la pintura bituminosa amb amiant de tres vagons/trens de metro, que són de la sèrie 4.000, però admet que també hi podria haver amiant en vagons de les sèries 2000 i 3000, que circulen per la línia 3.
Dimarts es va localitzar el producte potencialment cancerigen en un tren de la línia 1. L’empresa va procedir a retirar temporalment aquest vehicle, tot i que segons un comunicat, la pintura on es van localitzar traces de pintura amb amiant està situada en un punt on no tenen accés els passatgers.
Segons la informació oferta per l’empresa als seus treballadors, la substància trobada es tractaria d’”amiant no friable (crisolito entre el 5 i 10%)”, és a dir, un tipus d’amiant que en principi no és el que es considera d’alta toxicitat. De fet, l’empresa assegura que “no s’ha detectat presència d’aquesta substància que suposi un risc per a la seguretat i la salut de les persones”.
Davant l’alarma causada a la plantilla, el comitè d’empresa va sol·licitar una reunió del comitè de salut laboral, celebrat dimecres a primera hora de la tarda.
A la trobada s’han produït moments d’una certa tensió. Els representants del sindicat majoritari a l’empresa (CGT) han demanat que es retirin els tres vagons / trens on efectivament s’ha localitzat pintura potencialment nociva per a la salut. En aquest sentit han recordat que a Metro de Madrid s’han retirat tots els vagons on ha aparegut amiant. «a aquesta petició s’ha respost que a Madrid els vagons estan en pitjors condicions que aquí, i que això explica la retirada» segons ha dit l’empresa a la reunió.
Treballadors de CAF
Al respecte, l’empresa ha explicat que es formarà el personal de Material Mòbil, perquè detectin si en la pintura hi ha productes que continguin amiant. En cas que en trobin o que tinguin dubtes sobre aquest extrem, aquests treballadors s’abstindran de fer qualsevol intervenció, que faria una empresa especialitzada.
El comitè d’empresa vol, però, que s’immobilitzin i es retirin tots els vagons on hi hagi productes vinculats amb l’amiant, perquè consideren que la perillositat pot afectar tots els operaris. «El que s’ha de fer és la paralització dels vagons i també del manteniment dels vagons» ha dit un portaveu de CGT.
A la reunió, els treballadors s’han queixat dels potencials efectes del contacte amb l’amiant entre els operaris, perquè és sabut que el producte esmentat pot donar símptomes molts anys després del seu contacte amb les persones. Els vagons dels models esmentats fa gairebé 20 anys que circulen per Barcelona.
Fonts laborals han explicat a Diari del Treball «ens hem posat en contacte amb els nostres companys de l’empresa CAF, fabricant dels vagons. Ens comenten que ells van fer aquests trens. Que no tots es van pintar amb la mateixa pintura i que en el seu moment van tenir baixes laborals per l’afectació amb la pintura».