CGT denuncia que tot i les sentencies Metro de Barcelona manté ocults noms i salaris del personal fora de conveni

El sindicat diu, que malgrat les ordres judicials, les propostes de l'empresa per executar les decisions contradiuen el fons del veredicte

Tomeu Ferrer
 
 
 
Teresa Blasi, advocada, i Òscar Sàchez, sindicalista de CGT, durant la roda de premsa Foto: TOMEU FERRER

Teresa Blasi, advocada, i Òscar Sàchez, sindicalista de CGT, durant la roda de premsa Foto: TOMEU FERRER

El sindicat CGT acusa la direcció de Metro de Barcelona, d’incomplir les resolucions judicials que l’obligaven a equiparar el personal fora de conveni a les condicions de l’acord col·lectiu. La mesura afecta els treballadors del grup de Directius i Tècnics (DiT), unes 325 persones, que per sentències del tribunal de primera instància i després pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) hauria d’integrar-se en el conveni, com la resta de treballadors de Metro.

CGT fa una lectura sindical del problema, que vincula amb el fet que, en la categoria dels DiT hi ha persones que han estat col·locades en llocs de responsabilitat com a torna de pactes polítics. Sense que la seva vàlua professional ho avali, segons Òscar Sànchez, de la secció sindical de CGT a Metro.

Després de diversos tràmits judicials ocasionats perquè la direcció de la companyia pública al·legava la dificultat d’equiparar les condicions laborals dels treballadors de fora del conveni amb els del règim general, la darrera proposta “és jurídicament una barbaritat”, segons l’advocada del sindicat, Teresa Blasi.

La lletrada explica que el què és habitual en cas de processos d’integració d’empreses amb condicions diferents és fixar un salari base del personal que s’afegeix, que seria igual al que correspondria a persones de la plantilla de Metro sota conveni que facin treballs idèntics. Si hi ha diferència es creen uns complements personals que, en la mesura en què varien els salaris del conjunt de la plantilla es van absorbint, fins que en un moment o altre hi ha igualtat de condicions, afirma Blasi.

Complements secrets

“Això no ha estat així, la darrera proposta de l’empresa consisteix a crear un nou concepte salarial, una millora voluntària, que no seria absorbible ni es faria pública la seva quantia”. També, en la seva contra proposta es planteja que els membres del CiT rebin una compensació per entrar en la disciplina del conveni, de manera que es valorin econòmicament les millores diferencials que ara tenen, com assistència mèdica privada, pòlissa de vida i assegurances. Aquesta quantitat és calcularia tenint en compte les retencions corresponents a Hisenda, de manera que la millora seria neta per als afectats i es mantindria en el temps. I igual que en l’anterior concepte salarial, quedaria fora de conveni i no s’informaria tampoc als representants dels treballadors. Serien, doncs, complements secrets.

El sindicat ha denunciat també que des que hi va haver la primera sentència que obligava l’empresa a integrar al conveni el personal DiT que no forma part del col·lectiu d’alta direcció, s’han produït sis fitxatges, dels quals no s’ha informat ningú, ja que formen part del grup sense supervisió sindical.

Sànchez ha estat molt dur en manifestar que dins del grup DiT s’hi amaguen persones que han estat col·locades per compensar acords com si el Metro de Barcelona fos un cementiri “de polítics” . En aquest sentit ha esmentat Pau Noy, procedent d’ICV, EuiA i “fitxat per Barcelona en comú” en un càrrec nou, inexistent fins ara com a adjunt al conseller delegat, amb un sou base de 60.000 euros l’any, més complements i variables. Aquests dos conceptes no han estat quantificats.

En la mateixa categoria han situat Enric Cañas, vinculat a ICV; a Eduard Balsera, exalcalde de Gavà, nomenat director màrqueting sense que en el seu currículum hi hagi cap experiència anterior en aquesta disciplina, o Antoni Poveda, vicepresident de TMB, exalcalde de Sant Joan Despí i persona que té com a única experiència professional, a més de la política, ser periodista, segons han manifestat els responsables de CGT.

Òscar Sànchez ha recordat que en l’anterior vaga, quan l’alcaldessa de Barcelona i màxima responsable política de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Ada Colau, es va posar al davant de la negociació per intentar evitar l’aturada, “va expressar als representants sindicals el seu malestar per la situació a TMB, i veiem que s’han mantingut les pràctiques obscurantistes i d’ocultació que hi havia abans en relació amb el personal DiT, del qual l’empresa ha obstaculitzat el retorn a la disciplina del conveni i facilitar al comitè els seus noms i les retribucions”, ha dit el sindicalista.

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*