Els treballadors de Renfe i ADIF inicien a partir d’aquest divendres una tanda de vagues. Es mantindran fins al 23 d’octubre, segons comuniquen els comitès d’empresa d’ambdues societats.
Segons els representants dels treballadors els motius per iniciar les mobilitzacions són les gestions que les dues empreses realitzen per canviar la propietat pública i passar al sector privat. Aquests canvis «No poden garantir ni la qualitat del servei ni els mateixos nivells de seguretat. I tot això en un escenari de reducció improcedent de personal, ja que ADIF ha previst reduir la seva plantilla fins a 2019 en més de 2.000 persones, i Renfe no preveu crear ocupació.»
Els comitès d’empresa que convoquen les aturades, comuniquen que es faran de les 0 a les 2 de la matinada, de 13 a 15 i de 20 a 22 hores els divendres 18 i 25 de setembre i els dies 2, 9, 16 i 23 d’octubre a tota la xarxa ferroviària.
Les accions es desenvolupen després que no hagin donat resultats les negociacions obertes amb les empreses, expliquen des dels sindicats. Les protestes tenen com a elements centrals aturar els plans de les companyies de capital públic que tindrien com a objectiu la venda de l’àrea de mercaderies, la substitució de treball públic per privat mitjançant la liberalització accelerada de l’àrea de viatgers, la substitució de treball públic per privat a l’àrea de tallers, la continuació de la venda d’activitats públiques, fins i tot les rendibles, com va ocórrer a ADIF amb la fibra òptica, els pàrquings i amb l’empresa COMFERSA, participada per ADIF i Renfe.
A més, els comitès denuncien que l‘externalització continua a l’àrea de manteniment d’infraestructura. Un altre problema és la falta de solució a l’àrea de venda en taquilles d’ADIF, etc. Els representants dels treballadors consideren que amb les mesures que preparen Renfe i ADIF, no milloraran els serveis, i les plantilles, les de major edat d’Europa, veuran amenaçats els seus drets després de molts anys de lluita i esforç.
Pel que fa als recursos humans, CGT, que de vegades ha convocat vagues en solitari contra la privatització de les empreses públiques de transport, denuncia que els únics plans que s’han realitzat han comportat l’eliminació d’un miler de llocs de treball els dos últims anys a partir d’acomiadaments col·lectius i jubilacions, amb una molt baixa taxa de reposició a Renfe i sense cap reposició a ADIF.
Els sindicats esperen que a partir de les mobilitzacions es pugui iniciar un pla de revitalització de les dues empreses que comporti la contractació de 7.000 persones els anys vinents.