L’odissea dels treballadors d’Eulen Telemàrqueting en defensa de la seva feina

El comitè d'empresa negocia a moltes bandes per evitar o minimitzar els efectes d'un tancament que pot afectar 362 persones, en una tasca que molts cops passa desapercebuda

Tomeu Ferrer
 
 
 
Instal·lacions d'un centre de telemarketing

Instal·lacions d’un centre de telemarqueting

L’empresa Eulen Telemàrqueting tenia fins fa poc la concessió del servei d’atenció al client d’Endesa. Aquesta contracta donava feina a 362 treballadors. Generalment un canvi de concessió tindria poc efecte sobre l’ocupació, perquè la nova empresa concessionària, en altres sectors, ha de fer-se càrrec dels treballadors de l’empresa que ha perdut l’encàrrec, però el conveni d’Eulen no contempla aquesta possibilitat. Per tant, si no s’aconsegueix alguna solució alternativa, es poden perdre les ocupacions esmentades.

Davant aquesta possibilitat des del comitè d’empresa s’ha iniciat un seguit d’actuacions per minimitzar els efectes del canvi de titularitat. Unes gestions que es poden qualificar d’odissea.

La situació dels treballadors és de total incertesa. El 30 novembre, si no hi ha una solució, hauran de deixar la feina i inscriure’s al Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC). Abans, però, volen esgotar tots els camins perquè una de les característiques d’aquest tipus d’empresa és que hi ha moltes persones en situacions monoparentals.

El principal escull que tenen els treballadors és que no saben quants operaris es quedarà el nou adjudicatari de la contracta: Atento. El conveni d’empresa que no contempla la subrogació, sí que diu que la nova empresa hauria de fer una oferta de col·locació equivalent al 90% dels treballadors que pensi destinar a la nova feina. Això, té tota la lògica: qui sinó els antics operaris coneix millor la feina d’atenció al públic d’Endesa. Actualment Atento ha fet fins a tres entrevistes als treballadors i treballadores d’Eulen Telemàrqueting, però no ha informat ni quants se’n quedarà ni quines seran aquestes persones, segons explica Raquel Peña, de la Secció sindical de CCOO a Eulen. Telemarquèting. La incògnita es deu al fet que Atento pensa cobrir part del servei amb un centre d’atenció telefònica al client que té a Bogotà. Per tant, si Atento preveu destinar a la nova feina 200 persones a Barcelona, hauria de quedar-se el 90%. En aquest sentit els treballadors consideren que en l’operació hauria de tenir en compte que arriben amb la formació ja feta, cosa que per a Peña hauria de suposar que com a mínim es mantinguessin les actuals condicions laborals.

Reunions a contra rellotge

Mentrestant, els representants del col·lectiu laboral mantenen diverses reunions amb Eulen per mirar de minimitzar els efectes de la pèrdua de la concessió. Així, un dels aspectes que es negocien són les mesures d’acompanyament a les persones que perdin la feina. Això pot suposar des d’ajudar els treballadors i treballadors a fer un currículum adient fins a nova formació professional. Una de les possibilitats que s’analitzen és que l’empresa que s’encarregui d’aquesta tasca sigui una filial d’Eulen, concretament Flexiplan. En aquests moments es debat si l’acompanyament hauria de fer-se per un temps limitat o fins que els treballadors trobin nova feina.

Eulen s’ha ofert a recol·locar algunes de les persones que es vegin afectades per la pèrdua del treball al contact center d’Endesa. En total, aquest grup multinacional ha comunicat que en diverses seccions: neteja, seguretat, lleure, té fins a 120 llocs de treball possibles. Ara bé, des dels treballadors es considera que aquests llocs de treball de vegades són de menys hores: en alguns casos 10 a la setmana o 20, i a més, els llocs de treball alguns cops estaran ubicats fora de Catalunya cosa que pot fer que no surti a compte acceptar aquestes propostes. De moment, segons el comitè d’empresa només s’han presentat 11 peticions per accedir a aquests llocs de treball si finalment són accessibles “no és igual estar treballant amb uns cascs fent atenció telefònica que, de cop anar a fer de guàrdia de seguretat”, opinen els empleats, que entenen a més que caldria que es facilités a aquestes persones la formació adient per a la seva nova destinació.

I en la negociació hi ha altres aspectes delicats que s’haurien de pactar, com unes recol·locacions possibles a serveis a l’empresa Redixis. En aquest cas 2 de les places serien per al torn de nit i 3 per al de matí.

Queda, en aquest via crucis un aspecte que no es pot oblidar. S’haurien d’acordar amb Eulen les condicions econòmiques dels acomiadaments. En aquest punt no hi ha encara un pacte sobre la proposta inicial de l’empresa: 22 dies per any treballat amb un màxim de 12 mensualitats. Els treballadors consideren insuficient l’oferta per compensar la sortida d’una empresa en la qual han treballat sense queixes durant més de 20 anys. A més, els treballadors remarquen que en tot cas ells no han tingut res a veure amb la pèrdua de la concessió.

Mentre es negocia, els treballadors i les organitzacions sindicals a qui estan vinculats han iniciat el camí de les mobilitzacions. Diumenge passat es va fer una primera manifestació. De forma paral·lela els sindicats Solidaritat Obrera i STC han convocat vaga a partir del 3 de novembre. A aquesta protesta es podrien afegir la resta de treballadors, tot i que el comitè d’empresa no convocaria per no perjudicar l’estratègia de diàleg.

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*