Les dificultats financeres de la Generalitat posen en perill l’ajut al grup Volkswagen

El govern català manifesta tenir problemes per aportar uns 50 milions, xifra oferta per l'executiu navarrès. Les dues autonomies posarien la meitat de l'ajut que es faria al consorci alemany

Tomeu Ferrer
 
 
 
Matias Carnero, president del comitè d'empresa de Seat, darrere, JM alvarez i JC Gallego

Matias Carnero, president del comitè d’empresa de Seat, darrere, JM alvarez i JC Gallego

Les dificultats financeres de la Generalitat dificulten un acord que permeti assegurar que la solució a la crisi ocasionada pel trucatge de motors de Volkswagen tingui els mínims efectes sobre les plantes del grup a Catalunya i Navarra.

Tot i que Volkswagen va dir al ministre espanyol d’Indústria que manté les inversions a les plantes de Seat i del grup a Navarra, tant els sindicats com els governs català i navarrès no s’ho acaben de creure. En la primera reunió mantinguda a Madrid entre els governs i els sindicats va sorgir el que sembla que serà un aspecte clau: l’aportació de fons a la societat alemanya per estimular-la a mantenir la seva aposta per les fàbriques de l’Estat espanyol.

Segons ha transcendit, Navarra, que té a Landaben una fàbrica on munten la totalitat de les unitats del model polo, hauria ofert una aportació de 50 milions. Però la Generalitat, present a la reunió exposat la seva reticència a causa de la difícil situació econòmica del govern català. Al seu torn, el govern central hauria limitat la seva aportació al 50% del que destinessin les autonomies. Això va suscitar en la reunió les queixes dels responsables d’Indústria dels governs navarrès i català, que van argumentar que l’Estat s’havia reservat des de sempre un nivell de dèficit molt més alt que les autonomies, per la qual cosa hauria d’aportar més diners a la solució que ha d’ajudar al manteniment de l’ocupació a Seat i la planta de Volkswagen de Landaben.

Fet i fet, sembla que l’interès públic seria fer una aportació de 200 milions, 100 aportats pel govern central i 100 per les autonomies en forma de subsidis a la recerca i desenvolupament o qualsevol altre mecanisme que superés les barreres de l’autoritat europea de la competència.

Per part de les administracions públiques s’han repassat les diferents reunions amb la direcció de VW, amb l’objectiu de definir els projectes i terminis de la inversió de 3.300 milions d’euros anunciada en el cas de SEAT, per poder concretar les ajudes públiques.

Tot i que no han transcendit xifres oficials, fonts indirectes han valorat en 400 milions la retallada que hauria planejat fer Volkswagen. Un primer efecte seria l’anunci de no renovació de 400 treballadors d’empreses de treball temporal que operaven a la planta de Martorell.

Per a CCOO i UGT és preocupant la manca de sintonia que s’ha posat en evidència en la reunió entre les administracions públiques i la direcció de VW. Per aquest motiu també han exigit que s’incorpori a la comissió tant la direcció de SEAT com la de VW, ja que no té sentit que el màxim responsable de la situació no formi part de comissió.

A UGT i CCOO els preocupa que es garanteixin les inversions, però també la possible afectació de les vendes que pot comportar aquesta crisi, a causa del deteriorament de la imatge de VW i les conseqüències per a l’ocupació del conjunt del sector de l’automòbil.

Per als dos sindicats majoritaris a les factories del grup Volkswagen és necessari també fer una defensa de la tecnologia dièsel, que res té a veure amb el frau de la manipulació de les emissions dels motors dièsel, de la qual a Europa és líder en el desenvolupament, sent necessària per a la viabilitat del sector de l’automòbil i la defensa de l’ocupació i de les condicions laborals.

Finalment, els sindicats recorden que el problema que afecta el grup Volkswagen de cap manera es pot vincular als treballadors i insisteixen que els operaris no haurien de pagar els plats trencats d’aquesta crisi.

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*