Els serveis mínims per a la vaga del personal de terra d’Iberia a l’Aeroport del Prat són del 53%. Els representants dels treballadors van criticar dijous, 22 d’agost el fet que els serveis decretats pel Ministeri de Foment per a les aturades de dissabte 24, diumenge 25, divendres 30 i dissabte 31 d’agost són “exagerats i excessius”. Això passa després del fracàs de la mediació instada pel departament de Treball.
En concret, el ministeri de Foment ha fixat uns serveis mínims del 53% per als vols nacionals i estrangers amb alternatives de desplaçament de més de cinc hores en transport públic; el 32% per als vols espanyols dins de la Península amb alternatives de menys de cinc hores, i del 100% per als vols a les illes.
El portaveu dels treballadors va criticar que la direcció de l’empresa “no ha estat en cap moment disposada a aportar cap dada que donés credibilitat a la possibilitat de millorar la situació” del Prat durant la mediació.
El sindicat UGT, majoritari en el col·lectiu de treballadors que ha anunciat la vaga, ha afirmat també que, tot i considerar injustos els serveis mínims, recomanarà als treballadors el seu compliment: “Hem de ser curosos i seriosos”, ha declarat, Omar Minguillón, al respecte.
Vueling anul·la 112 vols
Com a primer efecte col·lateral de la vaga dels treballadors de terra d’Iberia, la companyia Vueling, la principal operadora a l’aeroport barceloní, ha cancel·lat un total de 112 vols aquest cap de setmana a l’Aeroport de Barcelona. Les cancel·lacions són similars a les que es van fer per les aturades al juliol i es reparteixen en 46 vols el dissabte 24 d’agost i 66 el diumenge 25, han informat.
L’aerolínia ha comunicat als passatgers afectats la cancel·lació dels vols, que calculen que són uns 18.000 usuaris, i els ha ofert la reubicació en un altre vol adaptat a les seves necessitats o el repagament del vol. La plantilla d’Iberia Barcelona la formen 2.500 treballadors, que s’encarreguen de la facturació, l’embarcament, la càrrega i descàrrega, l’assistència i el manteniment als avions, i donen serveis a una vintena de companyies, entre elles, Vueling.
A més, cal recordar que a l’Aeroport del Prat segueix la vaga dels treballadors dels filtres de seguretat de les instal·lacions. Aquesta aturada fa 14 dies que dura, tot i que els seus efectes són imperceptibles per als usuaris a causa del fet que els serveis mínims són del 90% i, segons els portaveus dels operaris, els treballadors es veuen sotmesos a una forta pressió per part de la Guàrdia Civil i també a causa que s’han canviat actuacions de control que abans es feien.