Un dia després de la vaga que des de fa 11 setmanes fan els treballadors de Metro de Barcelona, una avaria ha causat greus problemes al funcionament normal de la xarxa de transport públic. Des de les 13 i fins les 17 hores, les màquines expenedores de bitllets i de títols del transport públic de Barcelona han quedat bloquejades a tota la xarxa, de manera que els usuaris no podien comprar els passis per desplaçar-se tant per transport subterrani com per autobús.
Segons un comunicat de TMB, el problema ha estat causat per una fallada tècnica generalitzada, possiblement relacionada amb el programari carregat en el sistema. La nota oficial no esmenta que el proveïdor és Indra, segons han indicat fonts del comitè d’empresa, que han posat el problema com una mostra dels perjudicis que per als usuaris i l’empresa pública té la tendència a efectuar externalitzacions seguida durant molt temps per la companyia.
Mentre el personal tècnic del proveïdor del sistema i el de Metro han estat treballant en la identificació i resolució de la incidència, els usuaris han pogut adquirir els títols integrats de transport, vàlids per al metro, en la resta de punts autoritzats, com ara les xarxes dels altres operadors ferroviaris, caixers automàtics, quioscos, forns i altres comerços, segons el comunicat oficial. En última instància, els agents de Metro a les estacions han estan facilitant la possibilitat de viatjar a les persones que no estaven informades de la incidència i no disposaven de títol.
L’explicació procedent del comitè d’empresa era diferent. Denunciaven que en moltes estacions els usuaris no han pogut comprar els bitllets ni tampoc han pogut ser informats pels treballadors perquè en moltes estacions no hi ha personal per atendre als viatgers. Aquesta és una de les reivindicacions que fan els treballadors en la negociació del conveni.
Un dels cavalls de batalla dels representants dels treballadors és la falta de personal en alguns serveis i la política d’externalitzacions aplicada en els últims anys en el servei públic de transport.
Les queixes per les externalitzacions afecten també a empreses que han aconseguit encàrrecs per exemple del manteniment de vies que, segons el comitè d’empresa, podrien implicar un descens de la seguretat.