Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Els bombers que realitzen el servei de prevenció i extinció d’incendis del grup Seat, aproximadament uns 50, es mobilitzaran dissabte 27 de juny per exigir a l’empresa que compleixi la sentència que obliga a incorporar-los a la plantilla.
La subcontractació és una malaltia que afecta especialment les empreses i els treballadors de l’Estat espanyol. Els bombers que realitzen tasques de prevenció i si cal, d’extinció d’incendis, de Seat són una mostra més d’aquest fenomen.
Temps era temps, l’empresa automobilística era la titular del seu servei de bombers, cosa que ha de tenir per la mateixa naturalesa de la seva producció i també perquè la normativa indica que en factories com les automobilístiques algunes de les operacions han de tenir presència dels serveis d’extinció quan es desenvolupen.
Però, la filial de la multinacional Volkswagen va decidir un dia subcontractar el servei. Des d’aquell moment fins ara els bombers han passat per diverses empreses quan en el concurs es canvia l’adjudicació.
Actualment la multinacional Acciona és l’encarregada del servei de bombers de l’empresa automobilística. L’empresa proveeix d’un servei essencial per a Seat en totes les seves plantes: Martorell, El Prat i la Zona Franca. Però vet aquí que els treballadors han vist en els últims anys una degradació de les seves condicions salarials i de treball en relació amb els seus antics companys de Seat. Per això van denunciar el cas a la inspecció de Treball i més tard van fer una denúncia a l’autoritat laboral. El resultat, segons el Col·lectiu Ronda, que duu la defensa jurídica ha estat una sentència del 18 d’abril passat que considera que «la subcontractació d’aquest servei no és altra cosa, però, que una maniobra empresarial fraudulenta destinada a imposar a aquest col·lectiu de treballadors pitjors condicions salarials i de treball que les recollides en el conveni d’empresa».
De fet, ja l’any 2012 Inspecció de Treball ja va sancionar les empreses Seat i V2, en aquell moment concessionària del servei d’extinció pel que considerava cessió il·legal de treballadors. Com a conseqüència Seat es va negar a reincorporar els bombers a la seva plantilla, sinó que a més, va convocar una nova concessió que va guanyar Acciona. En aquell moment es va produir un incident important, perquè la multinacional de capital espanyol es va negar a incorporar els bombers procedents de l’antiga empresa i va condicionar aquesta a què els professionals de l’extinció d’incendis demanessin la baixa en l’anterior empresa, cosa que implicava la pèrdua de l’antiguitat. Només un anunci de vaga que hauria aturat les tres plantes de Seat a Catalunya va fer enrere la multinacional.
Únic cas al món
Fonts judicials han explicat que en tota la resta de països on opera la multinacional Volkswagen mentre que a Espanya la llei és més laxa i permet subcontractacions com l’esmentada. És més, si finalment Inspecció de treball multa la companyia per pràctiques incorrectes, surt més a conte pagar la sanció que regularitzar la situació, expliquen des del Col·lectiu Ronda.
La persistència de la lluita dels bombers ha fet suposat una sentència judicial del 18 d’abril passat que reconeixia l’existència de cessió il·legal de treballadors i instava SEAT a incorporar-los de forma immediata a la seva plantilla. L’empresa automobilística, però, com ja va fer en el cas del requeriment d’Inspecció de Treball ha fet cas omís a la resolució judicial i manté la situació prèvia a la sentència mentre espera que prosperi el recurs interposat contra la resolució al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. El Jutjat, però, ha dictat un auto d’execució de sentència instant SEAT a incorporar els integrants del servei de bombers en tant no es resolgui el recurs.
Per denunciar aquesta situació, el col·lectiu de bombers de Seat aprofitarà la celebració de la jornada de portes obertes a les instal·lacions de l’empresa prevista per demà per protestar i exigir a l’empresa que acati la sentència dictada pel Jutjat Social 4 de Barcelona que condemna la multinacional automobilística per cessió il·legal de treballadors i obliga la filial de Volkswagen a incorporar-los a la seva plantilla.
2 comentaris
Pingback: La subcontratación de trabajadores, una puerta abierta a la precariedad y a la ilegalidad | LAS KELLYS
Pingback: Els bombers d’empresa de Seat fa 13 dies que estan en vaga indefinida per reclamar millors condicions de feina