La vaga que segueixen les treballadores i treballadors dels ‘contact center’ davant el bloqueig del conveni ha començat a Catalunya amb polèmica. Els serveis mínims fixats per la Generalitat per a serveis d’emergència com el 112 o altres vinculats amb emergències són del 100%. Sindicats com CGT han denunciat que la decisió pot amagar un conflicte d’interessos perquè es el Govern el principal client de les empreses on es prohibeix fer vaga als seus treballadors.
Fonts sindicals consultades per Diari del Treball han manifestat que en totes aquelles empreses on s’ha pogut fer vaga perquè no estaven incloses en els decrets de serveis mínims, el seguiment de la vaga ha rondat durant la primera etapa en un 60% , segons Laura Gómez, treballadora de CGT a l’empresa Atento.
Fonts de la UGT també han criticat els serveis mínims, tot i que la seva portaveu no tenia dades de seguiment.
Al seu torn, la Coordinadora Obrera Sindical (COS) ha comunicat que el seguiment a les empreses on té presència, com Emergia, Qualitel i Ferrovial, han seguit l’aturada. De fet, el sindicat afirma que el número 010 que vehicula la informació de l’Ajuntament de Barcelona, ha deixat de funcionar com a resultat de les aturades.
Però, el malestar de treballadors i treballadores que operen els ‘contact center’ té a veure amb el fet que els serveis mínims del 100% decidits per la Generalitat no només afecten serveis d’emergència com el 112 sinó altres com els serveis d’emergències de companyies com Gas Natural o Fecsa Endesa, que en opinió dels sindicats no tenen la categoria de serveis essencials.
De fet, almenys CGT ha decidit interposar un contenciós administratiu. Això pot fer que el veredicte no es conegui fins d’aquí a uns anys. No obstant això, recorden que en una vaga convocada a l’empresa Atento el tribunal Superior de Justícia de Catalunya va fallar en favor de les tesis del sindicat en el sentit que els serveis mínims dictaminats no permetien exercir el dret constitucional a la vaga.
Unes 200.000 treballadores i treballadors a Catalunya
El sector dels ‘contact center’, també conegut com a telemàrqueting, ocupa a Espanya uns 70.000 treballadors, dels quals uns 20.000 a Catalunya. D’aquests treballadors un 70% són dones. A més, la mateixa proporció, el 70%, tenen contractes parcials no desitjats. Els salaris més habituals no superen els 750 euros nets mensuals, segons fonts sindicals. Els treballadors van fer la setmana passada una primera mobilització.
A més de la vaga d’aquest dijous, 22 de setembre, els sindicats, CCOO, UGT i USOC han convocat altres mobilitzacions. Concretament 29 de setembre s’han convocat aturades parcials de dues hores en cada torn (de 10:30 a 12:30 h, de 16:30 a 18:30 h i de 00:00 a 02:00 h) i el dia 6 d’octubre s’ha convocat una vaga de 24 hores.