Els membres del comitè de vaga de Metro de Barcelona han sortit de la reunió convocada de manera urgent per l’alcaldessa de Barcelona sense haver rebut cap proposta nova per part del consistori. Dit en altres paraules, no hi ha hagut acord, i gairebé ni negociació. Fonts de la presidència del comitè han manifestat al Diari del Treball que “l’alcaldessa ens ha preguntat quina era la nostra posició i perquè no estàvem d’acord amb els punts de millora oferts des del govern de la ciutat”. Els sindicalistes han expressat la seva posició l’alcaldessa n’ha pres nota i ambdues parts han quedat que es tornaran a reunir, però no s’ha establert una cita concreta.
En declaracions a la sortida de la reunió, el primer tinent d’alcaldia Gerardo Pisarello ha reiterat que el Govern municipal “té l’obligació de fer tot el possible perquè la vaga no es produeixi”, i ha defensat l’oferta presentada als treballadors per part de la direcció de TMB. “Com a Govern coincidim amb l’empresa que la proposta sobre la taula és raonable”, ha valorat. “Aquests acords es tanquen a l’últim moment i demano cautela”, ha afirmat Pisarello.
“Farem tot allò que sigui possible per minimitzar l’impacte que pugui tenir la vaga”, ha dit Pisarello, que, igual que havia fet Colau anteriorment, ha recordat els “límits pressupostaris” de TMB. “Volíem baixar tarifes però el pressupost és el que és”, ha assenyalat.
L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau va comunicar unes hores abans que s’implicava personal i institucionalment en la recerca d’un acord que eviti la vaga de metro, convocada per dilluns 22, coincidint amb l’inici del Mobile World Congress. Ada Colau es va comprometre solemnement en una compareixença davant la premsa acompanyada per la responsable de mobilitat de l’ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, i el tinent d’alcalde Gerardo Pisarello. Aquest dijous l’última assemblea de treballadors abans del dilluns ha votat unànimement contra la proposta de TMB i a favor de seguir amb la vaga.
Colau ha anunciat que per buscar una sortida al conflicte laboral que eviti una vaga que afectaria “a més d’un milió de treballadors i a cent mil visitants el Mobile World Congress, ens impliquem directament, cosa que en ocasions anteriors ningú havia fet”. En síntesi Colau va comunicar la convocatòria d’una primera reunió amb els secretaris generals dels sindicats amb més presència a Metro de Barcelona: CCOO, UGT i CGT. Aquest darrer sindicat s’en va desmarcar per entendre que la negociació s’ha de fer amb els treballadors del metro i els seus representants directes. Posteriorment a aquesta reunió es va convocar una altra trobada, aquest cop amb els representants del comitè de vaga, que coincideixen amb els del comitè d’empresa de Transports Metropolitans de Barcelona.
Colau va posat èmfasi en l’esforç realitzat, ha dit, per l’empresa de transports municipals per fer una oferta acceptable per als treballadors. va remarcar que en els últims mesos “s’han fet fins a 8 reunions entre les parts” buscant una entesa. També va posar sobre la taula que per la banda empresarial, és a dir des del consistori, “no s’ha fet cap proposta que signifiqués reducció de personal”. Al contrari, va esmentar l’oferiment d’augmentar el salari a la plantilla en un 1%. També va dir que des que el seu equip ha arribat al govern de la ciutat “s’ha reduït un 40% el salari del conseller delegat”, sense aclarir més aspectes en aquest sentit.
L’alcaldessa va manifestar que abans de la roda de premsa s’havia reunit informalment, per falta de temps per realitzar trobades de manera oficial, amb tots els grups municipals de l’ajuntament de Barcelona, tret de la CUP, per sol·licitar la seva col·laboració en la resolució del conflicte del transport municipal de Barcelona.
Ada Colau va desenvolupar punt per punt l’oferta feta per la direcció de TMB als treballadors del metro. En aquest sentit va dir: “hem aturat la política anterior que feia que només es contractés un operari nou per cada dues baixes vegetatives que es produïssin. Ara plantegem mantenir a plantilla tal com està”. En segon lloc ha indicat que s’ha ofert als treballadors reduir el nombre d’empleats a temps parcial amb un pla per integrar-los amb contractes ordinaris.
La intervenció de Colau no va entrar en xifres concretes. Així, no va esmentar que l’oferta d’integrar els operaris a temps parcial es limita a 250 persones i s’hauria de realitzar en quatre anys. Aquesta dada contrasta amb la reclamació del comitè de vaga que voldria un acord pels 600 treballadors a temps parcial que afirmen hi ha a l’empresa.
Colau va acabar la seva intervenció destacant que Transports Metropolitans és una empresa pública que dóna un servei essencial a la ciutat i que el seu objectiu no és fer beneficis, però que econòmicament la societat té capacitats limitades. Va esmentar en aquest sentit l’esforç fet per congelar les tarifes del transport públic en un moment en què, va dir, la ciutadania no pot fer més esforços.
Colau ha valorat la situació de l’empresa del Metro. És, ha remarcat, una empresa amb 3.634 persones en plantilla, de les quals el 90% tenen feina fixa i que el 75% del total treballen a temps complert.
Però, on més ha insistit l’alcaldessa és en la recerca d’un acord al màxim nivell que permeti evitar la vaga, “Vull entendre si hi ha raons de fons que justifiquin una vaga”. Finalment ha plantejat la possibilitat que, un cop passada la celebració del Mobile World Congress, continuar negociant si no s’ha arribat a un cord complet. Això si, un cop evitada la vaga.
Tensió amb el regidor de la CUP
A la roda de premsa hi ha assistit assegut entre els periodistes el regidor de la CUP, Josep Garganté. Ho ha fet vestit amb l’uniforme de conductor d’autobusos, la seva feina. Garganté ha interpel·lat l’alcaldessa a la qual ha preguntat perquè no havia dit res de la vaga d’autobusos, convocada pels dies 23 i 25 de febrer i que durant tota la setmana ha implicat aturades parcials. Colau ha evitat contestar-lo, tot remetent al seu company de consistori als fòrums habituals de relació entre regidors.
1 comentari
Pingback: Els treballadors del metro estudien una nova oferta de TMB a menys de 48 hores de la vaga