Trobada decisiva per al futur de la plantilla de l’antic ‘contact center’ d’Eulen

Reunió de la responsable de recursos humans d'Atento amb els vaguistes. En cartera, la incorporació de la major part dels operaris i les condicions de treball

Tomeu Ferrer
 
 
 
Treballadores d'Eulen protesten al ple de l'Ajuntament de Barcelona foto BTV

Treballadores d’Eulen protesten al ple de l’Ajuntament de Barcelona foto BTV

El laberint en el qual es troben les treballadores i treballadors de l’antic contact center d’Eulen podria tenir llum al fons. L’empresa Atento, que ha guanyat concurs per a l’atenció telefònica al públic d’Endesa, es reuneix avui amb els operaris que mantenen una vaga indefinida per buscar punts de trobada, segons fonts del comitè de vaga.

El conflicte es va iniciar quan Eulen va perdre el concurs que feia anys tenia amb Endesa. Els 362 treballadors i treballadores van veure en perill els seus llocs de feina. Contra el que passa en altres rams, en el de les empreses d’atenció telefònica no recull el dret a la subrogació automàtica del personal de l’empresa de la qual s’adquireix el treball. És el ja conegut article 18, que en el seu redactat inclou una mena de subrogació ligth.

En un primer moment la plantilla d’Eulen es va mobilitzar. Així, es van poder recol·locar en altres serveis un grup d’operaris, de manera que la xifra d’operaris i operàries amb dificultats eren 344.

L’esmentat article 18 del conveni diu que en cas de canvi d’empresa concessionària, la que adquireixi el servei hauria d’incorporar el 90% dels treballadors que pensi que pot necessitar per complir amb el nou treball.

Els operaris d’Eulen van declarar vaga indefinida perquè inicialment reclamaven la subrogació automàtica a la nova empresa. El pas d’una a l’altra s’havia de produir l’1 de desembre, però no s’ha fet majoritàriament efectiu perquè molts dels operaris han declarat també vaga general i indefinida a l’empresa compradora, Atento, una filial de Telefónica.

Mentre s’ha mantingut la vaga els operaris no han deixat d’intentar negociar. Un portaveu explicava que l’article 18 esmentat possibilita a partir d’alguna darrera sentència una interpretació que obligaria a les empreses as mantenir les condicions de laborals dels treballadors adquirits. Allò que si es dóna per perdut, és l’antiguitat que en el cas que ens ocupa era alta, hi ha treballadores amb més de 20 anys a l’empresa.

Condicions per a la recol·locació

El servei d’abstenció telefònica al públic d’Endesa segueix sense funcionar com caldria a causa de la vaga. Per trobar una sortida a la situació la responsable de recursos humans d’Atento es desplaça a Barcelona per entrevistar-se amb els vaguistes, segons una carta enviada a cadascuna de les persones que estan en vaga

Un element positiu és que després de les entrevistes fetes al personal de l’antiga Eulen, la majoria poden ser assumides per Atento. De fet, fonts laborals expliquen que només una desena no hauria estat avisada perquè es reincorpori a Atento. Cal aclarir, però una incògnita. Els treballadors volen que la nova empresa els garanteixi no només la incorporació sinó també un salari equivalent al que tenien amb l’anterior empresa i un contracte que duri almenys el temps que l’empresa mantindrà la concessió. “Una cosa que podria passar és que entréssim ens fessin ensinistrar un treballador extern i després fóssim acomiadats”. Mentrestant la vaga continua. Dimecres, 2 de desembre, la plantilla en vaga va lliurar plecs amb firmes a l’Ajuntament de Barcelona, a la Generalitat i al Síndic de Greuges.

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*