Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!

La vaga dels estibadors als ports catalans té un seguiment del 100%, segons els responsables de l’assemblea de treballadors d’aquestes instal·lacions. L’aturada s’havia convocat en hores alternes a partir de les 9 del matí.
En el moment d’escriure aquestes línies havia acabat el primer torn. El 100% dels treballadors convocats havien aturat la seva activitat. Això ha afectat no només el port de Barcelona i el de Tarragona sinó també els ports de Vilanova i la Geltrú i de Palamós, on hi ha una petita dotació de treballadors que fan càrrega i descàrrega, segons el portaveu dels estibadors.
A la resta de ports de l’Estat espanyol la incidència és pràcticament total, segons les informacions que arriben als locals de les organitzacions de treballadors de l’estiba a Barcelona.
La incidència a Barcelona, tot i ser la segona jornada de vaga aquesta setmana, no s’ha traduït amb llargues cues de camions a les entrades dels ports. En aquest sentit, fonts de les organitzacions de transportistes han indicat que sabent que hi hauria vaga, en moltes empreses molts treballadors d’aquest àmbit han aprofitat per fer la jornada de descans setmanal.
Solidaritat dels transportistes
«Al port, els companys de la resta de sindicats del transport es mostren solidaris amb nosaltres. I nosaltres intentem no perjudicar a ningú, però pot passar que hi hagi algun transportista autònom al qual les aturades l’afectin, haurien d’entendre que fa molts mesos que intentem evitar el conflicte», assegura el delegat de l’Organització d’Estibadors Portuaris de Barcelona (OEPB).
La vaga té el seu origen últim en el reial decret aprovat al Congrés que fixa les condicions de resolució del conflicte. El document deixava a la negociació col·lectiva amb la patronal, Anesco, un acord final. Fa uns dies i després d’una reunió amb els sindicats del sector l’organització empresarial mostrava el seu compromís amb les dues principals reclamacions dels treballadors, la garantia per al 100% dels llocs de treball dels estibadors, almenys durant 3 anys, i mecanismes de subrogació de les actuals plantilles per part de les empreses que es fessin càrrec del servei.
La setmana passada Anesco es feia enrere i afirmava que la solució havia de venir d’una anàlisi de les necessitats de personal port a port. A aquesta posició els sindicats van respondre amb la convocatòria de vaga.
La patronal vol i dol. Si dimarts demanava ajuda al govern central per solucionar el conflicte, al mateix temps no manté negociacions amb els representants dels treballadors. «Sembla que el que volen és dilatar la vaga per tirar sobre dels estibadors la responsabilitat del col·lapse econòmic que es pugui produir» afirma el portaveu sindical.