Seat s’ha compromès, un cop més a mantenir les inversions promeses per la direcció de la companyia. La reunió de la comissió de seguiment creada a Catalunya a conseqüència de la crisi dels trucatges de motors del grup Volkswagen ha constatat que això no afectarà els plans de Seat ni del grup alemany pel que fa a les ampliacions de producció previstes per a la planta de Martorell. Tot i això, el grup de seguiment creat a Catalunya ha decidit elaborar un pla de riscos i oportunitats del sector automobilístic per preveure caigudes de treball.
Els sindicats majoritaris, UGT i CCOO han sortit de la reunió satisfets pel manteniment dels plans de Seat. A la trobada hi han participat, a més de sindicats, empresa i Generalitat, els responsables de la xarxa de concessionari i de les empreses de parts i components.
Matías Carnero, president del comitè d’empresa i representant de la UGT de Catalunya, ha assegurat que en la reunió s’ha constatat “el bon ambient de col·laboració entre totes les parts”. Però, al mateix temps ha fet un toc d’atenció: “ja ho vam dir, i ho repetim, els treballadors no vam ser responsables del problema que es va produir amb els motors i no pensem pagar cap conseqüència d’això”, va indicar, referint-se a la propera negociació del conveni de l’empresa.
Els representants sindicals van recordar que la producció prevista per Seat per l’any vinent serà de 437.000 cotxes, amb una disminució de 35.000 unitats causada per la fi de la producció del model Altea i de l’aturada de la fabricació en una línia per adequar-la als nous models.
Carnero ha posat èmfasi en la necessitat que hi hagi ajuda a la formació, que s’agiliti també els contractes de relleu, per tal de rejovenir l’empresa, ja que les previsions de futur són que el nou personal tingui un nivell de formació tecnològica molt elevat.
Carnero ha valorat el bon ambient amb què treballa la comissió catalana de seguiment de Seat i Volkswagen. “Si la reunió a Madrid amb el ministeri semblava una prèvia a un divorci, la de Barcelona mostrava un acostament anterior a un matrimoni”, ha dit
Per la seva banda, el responsable de CCOO, Rafa Guerrero, ha destacat el compromís inversor de l’empresa, cosa que confirma que el 2017 es farà el llançament d’un nou vehicle. Les inversions, no són un projecte, ha dit, sinó que ja es veuen en la nova línia de producció que es prepara a Martorell.
Guerrero Ha destacat també que les inversions han de servir perquè els components, “que ara es compren en un 70% i es fabriquen al parc de proveïdors en un 30% s’integrin cada cop més en la producció d’aquí”.
Igualment Guerrero ha mostrat la satisfacció sindical davant l’aposta sorgida del comitè d’enllaç d’apostar per la formació dual en el procés de qualificació de la plantilla actual i futura de cara as la “indústria 4.0”, ha dit.
Tal com ho havia fet abans Matías Carnero, Guerrero ha avisat al grup i a Seat que no “s’intentin fer pagar als treballadors els plats trencats per la crisi dels motors”. En aquest sentit, ha dit que en la negociació del futur conveni no acceptarem més retallades”.
Segons s’ha revelat, els cotxes que hauran de revisar-se, no arribaran a 30.000. La reparació es farà als concessionaris i no arribarà a una hora per cada cotxe, han manifestat.
El vicepresident de Recursos Humans de Seat, Xavier Ros, ha incidit que Catalunya i Espanya són “claus en l’estratègia del Grup Vokswagen”, que manté el seu compromís inversor, i ha repassat que Seat ha contractat a 350 persones aquest any i preveu fins a 160 més –procedents ara d’empreses de treball temporal– en el primer semestre de 2016 .
La Generalitat acompanyarà les inversions
Per la seva banda, el conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, s’ha congratulat del manteniment de les inversions de Volkswagen a Seat. I ha assegurat que la Generalitat acompanyarà amb ajudes quan el grup concreti les seves actuacions que globalment ascendeixen a 3.300 milions. Així, hjas considerat que l’esforç de suport financer a les inversions les ha de fer el govern central “que és el que té més capacitat fiscal”, ha dit. “Exigirem que sigui el màxim acompanyant de viatge”, ha defensat després de la primera reunió de treball de la Comissió de Seguiment Industrial de Projectes de Seat a la seu d’Acció, en la qual han participat representants de la Generalitat , Seat , sindicats de la companyia, concessionaris i proveïdors.
Empresa, administració, sindicats i concessionaris han decidit també elaborar un mapa de riscs que pugui detectar abans que els seus efectes siguin massa negatius els problemes que poden afectar els proveïdors.