Un grup de repartidors de menjar a domicili de Barcelona, vinculats al col·lectiu sindical Ridersxderechos prepara des de fa mesos la constitució d’una cooperativa. La idea és tenir-la en marxa a principis del 2018. Inicialment treballarà a Barcelona, tot i que no descarten ampliar el seu radi d’acció a altres grans ciutats com València o Madrid, segons ha pogut saber Diari del Treball.
La iniciativa de crear una empresa d’economia social sorgeix entre els repartidors de productes de la multinacional Deliveroo com a resultat de la mobilització que l’estiu passat va desembocar en la primera vaga en una empresa de les conegudes com de ‘nova economia’.
“De moment estem fent els tràmits previs per legalitzar la societat, que volem que sigui una cooperativa”, explica un dels impulsors de la iniciativa, que no vol revelar el seu nom real, per tant, li direm Jaume, per què segueix treballant per Deliveroo i tem que si es donés a conèixer, seria immediatament acomiadat, o desconnectat, segons l’argot que utilitza la multinacional de subministrament de menjar a domicili.
L’equip impulsor de la cooperativa inclou treballadors que estan en actiu en Deliveroo, però també d’altres que operen per a Glovo, una competidora en la qual el grup Ridersxderechos té incidència sindical. Un tercer àmbit d’on sorgeixen els futurs cooperativistes correspon als antics repartidors que van ser acomiadats per convocar i seguir la vaga a Barcelona. Un d’ells, que anomenarem Josep: nom figurat, explica que “després de les aturades es van ‘desconnectar’ a uns 30 companys. D’aquests, la meitat han presentat demanda a magistratura de treball perquè es reconegui que hi ha una relació laboral amb la multinacional”.
“Hem estat treballant des de fa temps en la creació de la cooperativa gràcies a l’ajuda del Coopolis, l’ateneu cooperatiu creat conjuntament entre el departament de Treball i l’Ajuntament de Barcelona”, afirma Jaume.
Un element clau en el projecte és tenir llest l’aplicatiu informàtic que ha permetre connectar els usuaris, els repartidors i els restaurants. El programa està gairebé a punt, tot i que no s’ha fet públic el nom per evitar problemes de registre.
De moment són nou els Riders compromesos. D’ells i dels seus cercles personals sorgirà la inversió econòmica inicial. “El que pretenem és generar sobirania econòmica” afirma Josep. Per tant, volen evitar al màxim recórrer als crèdits.
Complicitat amb els restauradors
L’experiència sorgida de la vaga és valuosa per als repartidors. Durant l’atur van entrar en contacte amb molts responsables de restaurants i establiments de menjar ràpid, que a vegades es van solidaritzar amb les seves reivindicacions. Les relacions aconseguides consideren els repartidors, han de servir perquè els propietaris dels establiments es vinculin a la nova plataforma: “està molt clar que hi ha restaurants i altres establiments de menjar que quan funcioni la cooperativa apostaran pel servei de proximitat que volem donar, en comptes de tractar amb una multinacional que només es comunica per correu electrònic. En aquest sentit, el saber que estem en un projecte sense ànim de lucre pot ajudar”.
Les projeccions econòmiques a partir de les quals els riders volen llançar la cooperativa són semblants al que reclamaven els treballadors abans de la vaga «ens proposem d’entrada poder cobrar 400 euros per 20 hores de treball» asseguren. Actualment, afirmen, Deliveroo ha canviat les normes a partir de les quals paga als seus repartidors, que ara cobren per comanda lliurada.
El model de negoci que volen replicar a la cooperativa es basa en el fet que els usuaris puguin realitzar comandes de menjar a una sèrie de restaurants, inicialment de Barcelona, usant una App que es podran descarregar per Internet. Les comandes arribaran als restaurants i seran recollides pels repartidors. La diferència respecte a les empreses que actualment ocupen aquest mercat és que s’evitarà pagar el percentatge de benefici que actualment obté la multinacional. Amb aquest marge, opinen els impulsors de la cooperativa, es pot millorar l’estabilitat en el treball dels repartidors i fins i tot disminuir el que paguen els restaurants. Tot i que els detalls del pla d’empresa no s’han acabat de dissenyar.
Els repartidors tenen interès a posar-se en contacte amb una altra cooperativa amb llarga experiència en el sector serveis, que fa servir la bicicleta com a eina de treball. Es tracta de la cooperativa Trèvol, especialitzada en el repartiment de missatgeria, “a pedal”, que opera a Barcelona i també a Madrid.