La precarietat i la falta de personal expliquen el conflicte que es dóna a l’Aeroport del Prat a Barcelona. Els darrers dies els viatgers han vist com es feien cues i aglomeracions al lloc on es fan els controls de seguretat, conegut com la P-30. Allà treballen els empleats d’Eulen, que no donen abast a la demanda de servei, cosa que al final redunda en problemes per als usuaris.
És el peix que es menja la cua. Ho explica Alejandro Giménez, membre del comitè d’empresa en representació d’USOC. “La clau la té AENA, que va treure a subhasta la concessió per una quantitat baixa. Ara, amb l’augment del trànsit de turistes no es pot atendre la gent com es mereix”, diu.
Si fa unes setmanes al control de documentació la falta de policies per fer el servei van causar cues de diverses hores, ara el problema afecta els treballadors de l’empresa de seguretat privada Eulen. Uns 350 treballadors han de vigila les dues grans terminals i els aparcaments durant les 24 hores. Això amb increments de turistes del 200% causen tensió als treballadors. Més quan l’empresa té una política de restricció i si una feina es feia amb 5 persones i una es posa malalta, la mateixa tasca l’han de fer 4 persones, afirma Giménez.
L’Aeroport de Barcelona es va dissenyar de manera que tots els controls de seguretat passen pel mateix indret, la P-30. Aquí conviuen els vigilants privats amb la Guàrdia Civil. El cos armat té, a més de la seva tasca, la feina d’avaluar els vigilants privats. “Passa que si anem més ràpid del que correspon, els guàrdies ens criden l’atenció perquè pot patir la seguretat”, explica el delegat sindical. Però si no es treuen la feina del davant com cal, els guàrdies també reporten el retard i l’empresa, Eulen, pot resultar multada, cosa que afecta indirectament els treballadors.
“Per això hem demanat que en la primera reunió de conciliació hi sigui pressent AENA, perquè aquí hi ha la mare dels ous”, diu el dirigent sindical. El fet que la plantilla no estigui dimensionada per rebre les càrregues de treball que es donen en plena temporada turística fa que els treballadors, tant si les volen fer com si no, han d’assumir jornades de feina de fins a 16 hores. I si algun operari cau malalt els altres ja saben que la seva càrrega de feina es multiplica.
Davant la situació que es dóna els treballadors han decidir primar la seguretat, perquè consideren que si es produeixen cues el risc és inferior a si, per una negligència hi ha alguna falla en el control dels passatgers.
Divendres vinent hi ha reunió convocada a mediació. “La responsable de la Generalitat demana que assisteixi AENA, ja ho veurem”, assegura Giménez. Però si no hi ha un acord, els treballadors de l’empresa privada de seguretat han anunciat que faran vaga el 4 d’agost, un dels caps de setmana amb més trànsit previst a l’aeroport de Barcelona.