La Zona, el primer mercat digital del consum conscient i l’economia solidària, ja està en funcionament. Ho està en una primera fase, que han anomenat «fase beta», que significa que La Zona està activa i és totalment operativa, però que si bé la pàgina web lazona.coop funciona correctament, algunes funcions encara són limitades o no estan habilitades. Les transaccions són completament segures i el sistema de logística ja està en ple funcionament.
Durant els propers mesos també s’anirà incrementant el nombre de productes i serveis que s’hi podran trobar, que actualment ja superen els 400 però amb la previsió que s’hi puguin adquirir o contractar milers de productes o serveis. I és que La Zona, més enllà dels valors que la caracteritzen i la fan única actualment en el mercat, també es diferencia de la resta de mercats digitals per la seva oferta de serveis, més enllà dels productes més clàssics. S’hi pot contractar des d’electricitat a telefonia o internet, sempre amb la garantia que les companyies aposten per un consum conscient i responsable i treballen amb criteris d’economia solidària.
La Zona va ser concebuda a partir de la detecció de la necessitat d’un mercat digital durant els primers mesos de pandèmia per part d’alguns petits comerços i empreses que ofereixen productes i serveis amb valors. La Zona ha de fer possible comprar per Internet d’acord amb els valors del consum conscient i l’economia solidària. S’hi poden trobar productes i serveis de proximitat, ètics i respectuosos amb les persones i el medi ambient, que es faran arribar a casa de la manera més sostenible possible. Amb aquest nou mercat digital es pretén consolidar una opció de compra amb valors a Internet, en un moment que el consum electrònic està en auge i amb la intenció que el consum conscient també arribi a la xarxa.
Què diferencia La Zona d’altres mercats digitals?
Els seus impulsors expliquen que la Zona és un mercat diferent per diversos motius com ara que els productes i serveis que s’hi ofereixen són exclusivament de cooperatives i empreses que treballen amb criteris de sostenibilitat, responsabilitat social i respecte pel medi ambient. Això permet, segueixen, saber al consumidor conscient que compra un producte o contracta un servei elaborats seguint uns valors concrets.
A més de poder-hi comprar i contractar serveis, La Zona farà una aposta forta per oferir informació sobre l’impacte dels productes i serveis, guies per consumir de manera responsable i informació de les alternatives que hi ha a l’abast.
Un altre element que incorporen és que la logística que hi ha al darrere és sostenible. El repartiment es farà en bicicleta, a peu o vehicle elèctric i s’estan creant punts de recollida arreu del territori per enfortir la xarxa associativa del país. A més, promou la intercooperació i la visibilització mútua entre les iniciatives que en formen part, ja que asseguren que la forma de créixer passa per la cooperació i no per la competició.
Malgrat l’aposta pel comerç electrònic, La Zona també busca evitar tancaments de petits comerços de proximitat. Per això, amb l’objectiu de revifar el caliu dels carrers dels municipis de Catalunya, s’hi donaran a conèixer projectes i iniciatives implicades amb el territori i els valors del consum conscient.
Una idea sorgida com a resposta a la pandèmia
La Zona neix de la iniciativa d’un conjunt de cooperatives i entitats que durant els primers mesos de pandèmia van detectar la necessitat d’alguns petits comerços que no disposaven de plataforma de venda en línia. Alhora, les noves circumstàncies van evidenciar una creixent preocupació pel cost ambiental de l’increment dels repartiments a domicili amb un transport poc sostenible o per la reducció d’envasos o les condicions amb què s’havien produït els productes. Els nous patrons de consum es van emportar diverses entitats per davant i, com creuen des dels impulsors de La Zona, molts valors com la proximitat, la sostenibilitat o el respecte per les persones i l’entorn.
És així com unes quantes entitats i cooperatives, amb el suport de la Generalitat, que va reconèixer La Zona com un dels Projectes Singulars de resposta a la Covid-19 del Programa d’Economia Social, i l’Ajuntament de Barcelona, van començar a donar forma al projecte.
Els impulsors asseguren que La Zona és un un projecte col·lectiu fruit de la intercooperació entre diverses entitats i que “no és ni vol ser l’Amazon cooperatiu”. Expliquen que tot i que algú els hagi definit així, “La Zona precisament vol defugir d’unes lògiques i una manera de fer que vol revertir”, donat que les entitats promotores de La Zona “no comparteixen els criteris de les grans plataformes que aniquilen les petites productores, que comercialitzen productes i serveis que venen de l’altra punta del món, quan n’hi ha de molt més a prop, o que vulneren els drets de les persones per fabricar i repartir els productes de consum”.