Cano va néixer a Mataró i és llicenciat en Ciències Econòmiques i Empresarials. Ha exercit com a Assessor Fiscal Comptable i Laboral i és membre del Col·legi d’Economistes de Catalunya des del 2003. És cap de llista i regidor per Ciutadans a Premià de Mar des del 2015 i diputat al Parlament des del 2017.
Quin és el principal problema laboral a Catalunya i com el solucionaran?
Els principals problemes del mercat laboral a Catalunya no són diferents dels que es manifesten a tot Espanya: una elevada taxa d’atur estructural, un atur juvenil desorbitat i una excessiva temporalitat. Contemplem propostes per assegurar un treball digne i la creació d’ocupació estable de qualitat. Per exemple, proposem reformar el Servei Català d’Ocupació (SOC) perquè realment funcioni com un instrument útil i totes les persones aturades de Catalunya puguin accedir a una ocupació, així com incentivar a aquelles empreses que presentin una menor rotació laboral i mantinguin plantilles més estables dins del seu sector.
Què cal fer amb la reforma laboral de l’Estat?
Les dues últimes reformes laborals de 2010 i 2012, impulsades tant pel PSOE com pel PP, van plantejar avenços positius en determinats àmbits. Sense anar més lluny, gràcies a aquestes reformes avui disposem dels ERTO com a eina de flexibilitat interna en les empreses com a alternativa a l’acomiadament. En general totes dues anaven en la bona direcció. No obstant això, les dues presentaven també les mateixes limitacions i problemes. Per començar, cap d’elles abordava un dels grans problemes del nostre mercat laboral, com és l’abús de la temporalitat per part de les empreses gràcies a una legislació que ho incentiva enfront de l’ocupació estable.
Solucionarem les ajudes als autònoms amb un Pla de Rescat de les Pimes i els Autònoms
D’altra banda, l’aplicació d’alguns aspectes de les dues reformes s’ha demostrat en la pràctica contraproduent, com demostren els casos que s’han judicialitzat en l’àmbit de les subcontractes o de l’ocupació a temps parcial. Tenint tot això en compte, des de Ciutadans sempre hem manifestat la necessitat de revisar les últimes reformes laborals en aquests aspectes per evitar qualsevol possible abús, però també tenim clar que la solució no implica tornar a la legislació laboral que teníem abans, sinó per avançar cap a un nou marc de relacions laborals de segle XXI on prevalgui l’ocupació estable i de qualitat, afavoreixi la formació i faciliti la conciliació en les empreses.
En això els nostres plantejaments difereixen de PP i Vox, que prefereixen que tot segueixi igual sense emprendre cap reforma, però també del PSOE i Podem, que només parlen de derogar i tornar a un model anterior que tampoc abordava els problemes del nostre mercat laboral i a la vista dels seus resultats és evident que no funcionava.
Quines propostes tenen per reduir l’atur juvenil?
Partint de l’àmbit competencial que en aquesta matèria tenim a Catalunya, des de Ciutadans fem una aposta decidida per reformar en profunditat el Servei Català d’Ocupació perquè realment funcioni com una agència d’ocupació, i no merament com una oficina de tramitació d’ajudes. Això és especialment important per als joves, que són els que més solen necessitar un suport extern eficaç que els permeti tenir una primera experiència laboral que els permeti encarar la seva carrera.
No té sentit que, tenint en compte les eines i els recursos de què disposen els serveis públics d’ocupació, aquests amb prou feines intervinguin en 2 de cada 100 contractes de treball. En aquest sentit, tenim intenció d’apostar pels serveis d’orientació i d’intervenció, des d’un enfocament individualitzat i amb un seguiment continu, cosa que fins ara no ha succeït, però, respecte al que tenim exemples sobrats en altres països del nostre entorn europeu. En paral·lel, en l’àmbit competencial de l’Estat, com dèiem plantarem revisar la nostra legislació laboral per encarar els problemes que incideixen en la desocupació juvenil des de l’arrel.
Com afavoriran la inserció laboral de col·lectius específics com persones amb discapacitat, de més de 50 anys o transsexuals?
En el cas de les persones amb discapacitat tenim clar que la primera mesura és, primer de tot, assegurar que es compleixi la legislació vigent. La nostra legislació contempla mesures molt avançades per promoure l’ocupació de les persones amb discapacitat, però moltes vegades no es compleix, començant per les quotes de reserva d’ocupació en les empreses de més de 50 treballadors. Però no volem quedar-nos aquí, sinó que volem seguir avançant, i per això plantegem, en l’àmbit privat, concedir des de la Generalitat bonificacions a les empreses que contractin de manera estable a persones amb discapacitat, i en l’àmbit de l’ocupació pública, elevar al 10% la quota de reserva a les ofertes públiques d’ocupació, entre altres mesures.
Els ERTO han de continuar estenent-se durant tot el temps que sigui necessari fins a permetre la recuperació
Quant als treballadors més grans de 55 anys, són sens dubte un dels col·lectius que es troben amb més dificultats de reinserció al mercat laboral. En la reforma que plantegem de les polítiques de formació i d’ocupació que es desenvolupen des del Servei Català d’Ocupació (SOC) tenim molt presents a aquest col·lectiu, als que creiem prioritari dispensar una atenció personalitzada que els permeti accedir com més aviat millor al mercat laboral . En tot cas, sent conscients de les dificultats i del temps que molts porten esperant, amb la finalitat de minimitzar els efectes d’aquesta situació de cara a la jubilació, tenim intenció de subscriure un conveni amb la Seguretat Social per a cobrir les llacunes de cotització d’aquests treballadors, molts dels quals es van quedar sense feina en l’anterior crisi de 2008 i no s’han arribat a recuperar des de llavors.
Finalment, respecte a les persones transsexuals, dins de la Llei Trans que proposem des de Ciutadans es contemplaran mesures específiques per facilitar la inserció laboral d’aquestes persones, que com a resultat de la discriminació que pateixen presenten taxes d’atur desorbitades que freguen el 85%. És una situació dramàtica que hem de ser capaços de corregir si realment volem garantir en algun moment la igualtat social i la inclusió d’aquest col·lectiu.
Què els sembla l’aprovació de l’Ingrés Mínim Vital? Cal apostar per la Renda Bàsica Universal (RBU)?
Des de Ciutadans hem donat suport al nou IMV, una mesura que ja reclamàvem des de fa temps i que cobreix una llacuna important en el nostre sistema de protecció social, com era la de no tenir un mínim comú de protecció i garantia d’ingressos en tot el territori nacional. Fins ara cada comunitat gestionava la seva pròpia renda d’inserció, amb resultats molt dispars entre si, però faltava aquesta base comuna que garantís la igualtat per a totes les persones i promogués una harmonització de condicions a tot el país. Que disposem d’això ja és en si mateix un avanç. Ara el repte demana aconseguir que funcioni i que aquesta nova prestació sigui realment efectiva per treure a les persones de la pobresa severa i promoure la seva plena inclusió social.
Però això no serà possible, primer, si la prestació no arriba a qui més la necessita i, segon, si la prestació econòmica no s’acompanya d’accions eficaces per a la inserció social i laboral dels seus beneficiaris en el marc d’itineraris individualitzats d’inclusió. Les dues qüestions segueixen sent un objectiu que ara per ara el Govern del PSOE i Podem no està sent capaç d’aconseguir.
La deslocalització pot i ha d’evitar-se amb polítiques que generin valor afegit
Pel que fa a les propostes al voltant d’una Renda Bàsica Universal, a hores d’ara s’ha de reconèixer que no passen d’una articulació teòrica l’impacte no s’ha demostrat en la pràctica -hi ha hagut alguns petits experiments controlats fins ara, però l’escala i durada no permeten fer comparacions- i la implantació obligaria a revisar per complet tot el nostre Estat de Benestar. Particularment, des de Ciutadans creiem que els reptes i necessitats, sobretot els més immediats, que tenim en el present es poden abordar a través d’altres aproximacions més segures, contrastades i viables, i en això ens centrem.
En l’àmbit estatal i català, s’ha protegit prou els sectors més afectats per les restriccions de la pandèmia?
La resposta que s’ha donat a aquesta crisi provocada per la pandèmia de Covid-19 és molt diferent amb la que es va donar a la crisi financera de 2008. És cert que la diferent naturalesa de les dues crisis permetia abordar respostes diferents, però també ho és que l’aposta per una estratègia basada en els ERTO com a instruments per a la protecció de l’ocupació s’ha demostrat un encert que fins al moment ha impedit que caiguem en una recessió molt més profunda. Des de Ciutadans ens sentim satisfets d’haver pogut contribuir al fet que l’acció de govern prengués aquest rumb des del mateix moment de l’esclat d’aquesta crisi.
Vam ser el primer partit que va preguntar al Govern per l’amenaça que començava a dibuixar el coronavirus, el mes de gener, i vam ser, també, el primer partit fer una política de mà estesa al Govern central per salvar vides i llocs de treball a aquesta pandèmia, defensant en l’àmbit laboral per un sistema de protecció extraordinària al que sempre hem donat suport i que arriba fins al dia d’avui. Per descomptat, com també hem exigit sempre al Govern, es podria haver fet més.
Fem una aposta per reformar el SOC perquè realment funcioni com una agència d’ocupació
A vegades es té la sensació que el Govern avança massa lent, arrossegant els peus, com si calgués arrencar cada pas. El cas més clar és el que precisament ens diferencia dels nostres socis europeus: a Espanya s’han donat ajudes per sostenir les rendes dels treballadors, via ERTO, i dels autònoms, a través de prestacions extraordinàries per cessament d’activitat, però no per sostenir les rendes de les empreses mitjançant ajudes directes no reemborsables, com sí que han fet a la resta d’Europa. És una mancança molt important i que fa que avui a Espanya les empreses afrontin un risc de fallida molt més alt que en el nostre entorn. Confiem que el Govern ens faci cas i sigui capaç de rectificar com més aviat o podem pagar-ho molt car.
L’aposta per una estratègia basada en els ERTO com a instruments per a la protecció de l’ocupació s’ha demostrat un encert
A Catalunya, la situació ha estat una mica diferent. Des de Ciutadans hem mostrat la mateixa disposició i mà estesa al Govern per posar en marxa les mesures necessàries per salvar vides i llocs de treball durant aquesta pandèmia, però sense que resulti sorprenent, els nacionalistes han preferit tancar-se sobre si mateixos, creient-se com en tants altres àmbits millors i més capacitats per fer les coses que la resta, i la realitat els ha demostrat, per desgràcia per als catalans que la pateixen, que com sempre estaven molt equivocats. Confiem que els catalans amb el seu vot en aquestes eleccions siguin capaços de reconduir aquesta situació i que ens atorguin la seva confiança perquè Ciutadans, des del Govern, pugui garantir una gestió professional i lliure d’ingerències polítiques d’aquesta pandèmia, centrada a salvar vides i llocs de treball i en la qual les mesures es prenguin fent cas als que saben, que són els nostres professionals i experts sanitaris.
La pandèmia ha accelerat el nombre de persones que treballen per a plataformes, moltes d’elles de repartiment. Com s’ha de regular el treball dels riders?
Des del Govern d’Espanya es va anunciar que s’estava treballant en una norma en aquest sentit, però el contingut del qual, fins al dia d’avui, desconeixem. Estarem pendents per a conèixer la proposta del Govern i a partir d’aquí poder treballar en una proposta que, sent coherent amb els pronunciaments judicials que s’han produït fins avui, permeti dotar d’un marc de seguretat jurídica a tots els operadors i a les persones que presten serveis sota demanda a través d’aquestes plataformes.
Quines propostes tenen per reduir la bretxa salarial i afavorir la inserció laboral femenina?
La principal mesura per a fer efectiu el principi d’igualtat de remuneració per treballs d’igual valor, sigui quin sigui el sexe del treballador, exigeix garantir el compliment del que ja diu la llei. En aquest sentit, tenim intenció de posar en marxa un pla específic des de la Inspecció de Treball, les competències del qual depenen en el nostre cas de la Generalitat, per a assegurar el compliment d’aquest principi per part de les empreses.
El comerç electrònic té un enorme potencial que el nostre petit comerç només necessita poder aprofitar
D’altra banda, proposem també mesures per a afavorir des del mateix moment de la contractació unes pràctiques que siguin més respectuoses amb el principi d’igualtat de tracte i no discriminació, per exemple, la generalització de figures com el “currículum neutre” en els processos de contractació o l’establiment de sistemes de classificació professional i retribució que siguin igualment neutres respecte als sexes i que evitin qualsevol possible discriminació indirecta, per exemple, garantint que no s’apliquin condicions diferents per a categories assimilables, però on la presència de treballadors de cada sexe no és equilibrada.
Quines competències li manquen, o li sobren, al Govern i al Parlament en matèria de regulació laboral?
Els problemes que presenta el nostre mercat laboral no tenen res a veure amb l’actual marc competencial. La diferència està en el fet que cap govern ha dut a terme les reformes que el nostre mercat laboral necessita si volem ser capaços d’abordar els seus problemes estructurals, com la desocupació i la precarietat, i d’abordar els reptes que es plantegen en un futur cada vegada més globalitzat. Com hem assenyalat, des de Ciutadans sí que estem disposats a assumir aquesta tasca i així ho farem des de les aproximacions que permet cada àmbit.
El comerç a través d’Amazon augmenta notablement i el petit comerç ho pateix. Creuen que s’ha d’ajudar al segon? Com?
Des de Ciutadans tenim un compromís ferm amb el nostre petit comerç i de proximitat, perquè aquest teixit comercial no només genera activitat i ocupació, sinó que també resulta fonamental per a construir barris i comunitat, que són la base de la nostra vida social. Som conscients que el nostre petit comerç encara té reptes molt importants, però no serem capaços d’abordar-los negant-los, ignorant-los o donant-los l’esquena, sinó afrontant-los de cara i sent capaces d’aprofitar les oportunitats que aquesta nova situació ofereix.
Plantegem concedir bonificacions a les empreses que contractin de manera estable a persones amb discapacitat
El comerç electrònic té un enorme potencial que el nostre petit comerç només necessita poder aprofitar, i per a això necessita comptar amb les eines i la formació necessària per a fer-ho. Per això una de les principals línies d’actuació que contemplem és una aposta decidida per la digitalització del nostre petit comerç, amb ajudes i línies de finançament per a la instal·lació d’equips i eines digitals, així com formació específica, perquè puguin incorporar-se a l’àmbit del comerç en línia i guanyar amb això una major competitivitat.
D’altra banda, estem també convençuts que el nostre petit comerç sempre tindrà un avantatge comparatiu en la qual cap companyia en línia podrà competir, com és la seva proximitat, la seva atenció personalitzada i directa, la seva presència diària en les nostres vides, i per això mateix també treballarem i establirem mesures de suport que permetin consolidar en aquest segment.
Hi ha sectors, com l’agrari, on els sindicats i organitzacions demanen molta més inversió i dedicació en inspecció laboral. Què n’opinen?
Per descomptat, el compliment de la llei s’ha de garantir en tots els sectors i aquí la Inspecció de Treball té un paper fonamental que nosaltres estem disposats a potenciar. D’altra banda, pensant específicament en l’àmbit agrari, és cert que fa falta una major inversió que permeti encarar els nous reptes de futur, especialment els derivats de l’adaptació a la nova reforma de la PAC que s’està negociant a Brussel·les. Des de Ciutadans farem costat als nostres productors, perquè creiem en el sector agrari com a font generadora d’activitat i ocupació i també com a mesura per a reduir les bretxes existents entre el camp i les zones urbanes i combatre amb això la despoblació del nostre medi rural.
Acabi la frase
Els ERTO… han de continuar estenent-se durant tot el temps que sigui necessari fins a permetre la recuperació.
La paga extra al personal sanitari per la Covid-19… és una mesura justa i necessària que ens permetrà retornar part de l’esforç que tots ells han fet per a protegir-nos durant aquesta pandèmia.
L’edat de jubilació… no hauria de ser considerada com el final d’una vida activa, sinó com l’inici d’una nova etapa plena d’il·lusió i d’oportunitats.
El tancament de Nissan és… una molt mala notícia que s’ha de contrarestar amb noves oportunitats, on cap treballador directe o indirecte vegi en perill els seus ingressos.
El model laboral a seguir és… el d’un nou marc laboral del segle XXI que promogui una ocupació més estable de qualitat, una major formació dels treballadors i una conciliació efectiva entre el treball i la família.
El teletreball… ha arribat en aquesta crisi per a quedar-se de manera permanent en el futur.
La deslocalització… pot i ha d’evitar-se amb polítiques que generin valor afegit vinculat als territoris on es duu a terme la producció.
La gestió de les ajudes als autònoms a Catalunya… ha estat un absolut desastre que des de Ciutadans solucionarem amb la posada en marxa d’un Pla de Rescat de les Pimes i els Autònoms.
A casa meva, la conciliació familiar-laboral… és molt difícil.
El meu primer treball va ser… en una fàbrica tèxtil del Maresme.