La demanda d’estudis de formació professional ha viscut un auge inesperat aquest estiu, que pels principals sindicats del sector era del tot previsible d’acord amb l’evolució de la corba demogràfica i els elevats índex d’atur juvenil. El Departament d’Educació s’ha defensat assegurant que el 25% d’aquesta demanda era de “no continuïtat”, molt superior a la d’altres anys, i per satisfer-la, segons va explicar fa uns dies el conseller Gonzàlez-Cambray, el que ha fet és, en primer lloc, crear noves places, per la via d’obrir nous grups en els cicles formatius més demandats i d’ampliar places (i ràtios) en els ja existents; segon, esperar que acabés el període de matrícula per veure quantes places quedaven alliberades entre els preinscrits que n’havien obtingut; i tercer, obrir de forma il·limitada l’oferta de cicles de grau mitjà de l’Institut Obert de Catalunya (IOC).
“El perfil de l’alumne de l’IOC és el d’una persona major d’edat que treballa o que està a l’atur i fa un grau per millorar la seva qualificació professional, no és el d’un estudiant que el curs anterior feia 4t d’ESO”, comenta Rodrigo Plaza, responsable d’FP de CCOO. “Explica-li als pares que ara el seu fill es quedarà tot el dia a casa estudiant, això és només un pedaç que porta a l’abandonament o, pel qui s’ho pugui pagar, a buscar-se una sortida en l’FP privada”, afegeix.
El mateix opina Roser Navarro, professora d’FP i delegada d’USTEC. Aquesta portaveu sindical expressava en la roda de premsa d’inici de curs que “els alumnes que fan grau mitjà es troben en una edat complexa, necessiten presencialitat i un tracte personalitzat, necessiten tutoria, que és el que sempre hem reivindicat en l’FP i que amb l’IOC no podrà ser, i el que no necessiten és estar tot el dia sols a casa amb l’ordinador”. Els sindicats també critiquen les ràtios: “Hi haurà un professor per cada 90 alumnes i un tutor per cada 250, aquesta no és la formació que es mereixen els nostres joves”, diu Navarro.
La norma de l’excepció
El decret que regula l’IOC es va aprovar el maig de 2020, catorze anys després de la seva posada en funcionament, una dada que ja revela l’escàs suport institucional que aquest institut a distància ha rebut al llarg dels anys, malgrat tractar-se del centre de secundària més gran de Catalunya pel que fa a alumnes matriculats (al voltant de 14.000). Aquest desinterès també s’hauria traduït en un sistema informàtic obsolet, segons denunciaven fa dos anys els seus professors, i la caiguda de la matrícula. Per tot això Rodri Plaza troba irònic que l’administració se’n recordi ara de l’IOC: “Mentre aquest institut anava perdent matrícula, en els darrers cinc anys l’oferta d’FP privada a distància ha crescut de forma exponencial amb l’autorització del Departament, ja que s’ha passat de 130 a 3.741 alumnes de grau mitjà i de 64 a 9.939 alumnes de grau superior”.
El decret de l’IOC estableix en el seu article 32.2 que un dels requisits per accedir-hi és “ser major de divuit anys o complir-los en l’any natural en què s’inicia la formació”. Amb tot, hi ha algunes excepcions per poder-hi accedir amb 16 anys, com tenir una discapacitat o malaltia, ser esportista d’elit, ser víctima de violència de gènere, etc. I una darrera excepció més ambigua, que apareix en l’apartat 32.3: “Amb caràcter extraordinari, el o la titular de la direcció general competent en matèria d’educació secundària obligatòria, pot autoritzar que l’alumnat menor de setze anys cursi ensenyaments d’educació secundària a l’IOC, si concorren circumstàncies excepcionals, degudament acreditades, que determinin la impossibilitat que l’alumne cursi aquests ensenyaments en centres ordinaris”.
Per Jesús Martín, responsable d’FP d’UGT, el Departament està forçant la normativa fins a l’extrem: “De l’excepció en volen fer la norma, i el que han de fer és obrir més grups de grau mitjà i superior i no abandonar l’alumnat, els menors han de ser en un centre educatiu i socialitzar”, afirma. Martin critica el poc diàleg que hi ha hagut entre Departament i agents socials amb aquesta crisi: “Qui ignora els problemes reals és incapaç de trobar les solucions adequades, i en el context econòmic actual, aquesta demanda de places d’FP és una oportunitat magnífica per transformar l’estructura de l’FP, així com satisfer les necessitats de les persones, de les empreses i dels territoris”, apunta.
Els alumnes amb pitjor expedient
Encara no se sap quants alumnes s’acabaran acollint a l’opció IOC, si bé fa uns dies La Vanguardia estimava que, amb la llista d’espera de prop d’11.500 alumnes i l’oferta extraordinària de 6.539 noves places, quedarien encara 4.900 estudiants amb voluntat d’estudiar un grau mitjà que no entrarien a cap grau presencial. Una part d’aquests se suposa que s’acolliran a la via IOC, mentre que una altra optarà pel sector privat. Rodrigo Plaza sospita que “s’acabarà donant l’opció d’anar a l’IOC als alumnes amb pitjor expedient acadèmic, i per tant, previsiblement amb menys recursos, per això demanem un canvi en la normativa d’admissió i un increment molt gran de recursos en l’IOC si no vols que aquest alumnat abandoni”.
En una nota de premsa feta pública fa uns dies, el Síndic de Greuges es felicitava pel fet que el Departament d’Educació hagi seguit la seva recomanació, publicada al juliol, de garantir una plaça a tot l’alumnat preinscrit en algun cicle de grau mitjà, però a la vegada advertia de les limitacions de la solució IOC. “L’opció feta per als ensenyaments a distància per donar resposta a l’increment de demanda ha de tenir un caràcter excepcional”, deia el Síndic, el qual afegia una altra recomanació al Departament: “Que prengui les mesures oportunes perquè tots els alumnes puguin desenvolupar les activitats lectives telemàtiques en igualtat de condicions i evitar d’aquesta manera la bretxa digital, especialment discriminatòria per al col·lectiu d’alumnat que per raons socioeconòmiques pot tenir més problemes de connectivitat i de provisió d’equipaments adequats”.