La vaga dels remolcadors del port de Barcelona compleix el seu cinquè dia sense que ni empresa ni treballadors hagin variat les seves posicions. L’aturada es va convocar pel sindicat CGT el 6 de novembre passat. El seguiment, segons fonts laborals ha estat massiu. Això no obstant, s’han produït discrepàncies importants perquè, segons els vaguistes, les empreses han imposat més serveis mínims dels que va decretar l’autoritat laboral, tot i que sobre aquests tampoc hi ha acord.
El motiu principal pel que s’ha convocat vaga indefinida és la decisió de les empreses del sector, Rebar, SA i SAR Remolcadores, S L d’incrementar les càrregues de treball. Actualment, un treballador del servei de remolcadors del port de Barcelona treballa 109 jornades de 24 hores, cosa que implica 2.616 hores anuals. La pretensió de les companyies seria fer que els treballadors fessin 132 jornades de 24 hores, cosa que suposaria una càrrega de treball de 3.168 hores anuals, cosa que per als treballadors suposaria fer impossible compaginar vida laboral i vida personal. En aquest sentit afirmen que la jornada anual és ja superior a la de qualsevol altre sector.
La vaga indefinida convocada pels treballadors suposa aturar el servei durant nou hores cada dia, en diferent franges horàries. Però, un cop realitzades les primeres cinc jornades d’aturades empreses i representants sindicals s’han trobat a Inspecció de Treball. Els sindicats hi han recorregut perquè, tot i no estar d’acord amb els serveis mínims decidits pel Departament d’empresa i Ocupació, consideren que les empreses han forçat la situació per incrementar-los.
L’acord sobre serveis mínims estableix que durant cada torn funcionarien dos vaixells i hi ha d’haver també un altre vaixell preparat per donar servei en cas de salvaments o emergències. “Amb aquests serveis mínims no estem d’acord, cosa que vol dir que presentarem denuncia al contenciós administratiu”, explica Enrique Pecero no obstant, aquests serveis estan disposats a acatar-los. En la seva opinió, els primers dies de la vaga a la practica durant cada torn treballaven els 2 vaixells, “més un altre que duien esquirols”, més el vaixell que sempre ha d’estar preparat per fer front a emergències.
L’increment de la càrrega de treball que les empreses pretenen aplicar faria que cada treballador assumiria 500 hores més cada any. Això si es relaciona amb les plantilles de les dues empreses que incloent personal administratiu i directius arriben a 83 treballadors, suposaria la pèrdua d’entre 12 a 15 llocs de treball.
La situació, després de cinc dies de vaga segueix tensa. Els treballadors han convocat per dijous vinent una concentració davant l’Autoritat Portuària de Barcelona, per mostrar públicament la seva protesta i intentar forçar contactes per desbloquejar la situació. Des del punt de vista sindical, l’increment d’hores de treball no té altre objectiu que millorar els marges de les empreses que, “sempre han tingut beneficis i no pocs”. La reforma laboral hauria propiciat que les empreses decidissin canviar les càrregues de feina, “tot i que no es compleixen cap de les condicions d’existència de crisi ni pèrdues que abans es requerien per a poder aplicar mesures extraordinàries.