La vaga que s’havia anunciat a l’empresa Emtisa del grup Nissan per als dies 4 i 6 de febrer ha quedat desconvocada després d’arribar a un acord dimecres a darrera hora, segons el comitè d’empresa.
La mobilització a la qual donava suport CCOO pretenia obtenir de la direcció de la companyia un canvi d’actitud per desencallar la negociació del conveni col·lectiu de la companyia, negociació que la representació social considerava aturada, especialment en matèria salarial. En aquest punt, els elements on fins al moment de l’acord hi havia més distància eren els increments salarials i la intenció expressada per l’empresa en el sentit de reduir el salari dels treballadors de nou ingrés. Un altre punt de desacord és el servei de transport, que el comitè demanava que s’ampliés a tots els torns de treball.
Finalment el conveni tindrà una vigència de l’1 de gener de 2015 al 31 de març de 2018, adaptant la seva durada a l’exercici fiscal de l’empresa. En matèria econòmica, el text acordat preveu uns increments salarials en la línia del que estableix el III AENC: un 1% per al 2015 (amb efectes de l’1 de gener de 2015 al 31 de març de 2016), un 1,5% per al 2016 (amb efectes de l’1 d’abril de 2016 al 31 de març de 2017) i un 2,3% per al 2017 (amb efectes de l’1 d’abril de 2017 al 31 de març de 2018). En cas que l’IPC de cada un dels anys superi l’increment pactat, la diferència s’abonarà en una única paga no consolidable en la nòmina d’abril de l’any següent. La pujada global dels 3 anys és del 4,8%.
Pel que fa al salari dels treballadors de nou ingrés a partir de l’1 d’abril de 2016, durant el primer any el salari serà el 90% del salari grup durant el 1r semestre de l’any i el 96% del salari grup durant el segon semestre, la qual cosa significa un augment respecte de la proposta inicial de l’empresa.
En matèria de contractació es preveu l’obertura d’una mesa, a partir del 8 de febrer, per iniciar un procés de contractació indefinida de 50 operaris, en el qual tindran prioritat els treballadors que actualment tenen un contracte temporal. També s’acorda ampliar la durada dels contractes temporals actuals que no passin a indefinits fins a un any, igual que en tots els que es facin a partir d’ara.
Bastidors, suspensions i estampacions
Emtisa és una indústria que fabrica bastidors, suspensions, estampacions industrials i transformats industrials, està situada a Sant Andreu de la Barca. Fins a l’any 2006 el grup multinacional tenia el control accionarial, però a partir de novembre de 2015 Nissan la va absorbir, tot i que l’operació, segons l’empresa, està prevista que es formalitzi durant el primer trimestre de 2016.
Emtisa treballa per Nissan i també ho fa per a altres productors de vehicles. Amb aquesta operació la companyia automobilística internalitza la producció de components, i al mateix temps es converteix en subministrador estratègic de Renault i de Daimler, entre altres. La seva plantilla està formada per 200 treballadors, que quan culmini l’absorció passaran a formar part de Nissan.
Una vaga a una empresa com Emtisa hauria posat en perill els plans de producció de Nissan que, com a conseqüència de les darreres adjudicacions, treballa al límit de les seves possibilitats.