Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
El projecte europeu XQ.EUJOY: European Youth Journalism. The Why of the News organitza el congrés internacional “Periodisme i educació: el perquè de les notícies en l’era de la desinformació”. Ja estan obertes les inscripcions gratuïtes per assistir al congrés, que tindrà lloc el pròxim 13 de desembre a la Universitat Pompeu Fabra
El 13 de novembre va sorgir una notícia que va sacsejar l’ecosistema mediàtic: The Guardian va anunciar la seva ruptura amb X, la xarxa social propietat del magnat Elon Musk.
L’efecte dòmino no es va fer esperar, i mitjans de tot el món van seguir l’exemple, abandonant la plataforma. Aquest moviment es produeix en un context marcat per la voràgine de la desinformació, que invadeix totes les esferes vitals. Des de l’auge de discursos reaccionaris amplificats per algoritmes que premien el contingut extrem fins al triomf de Donald Trump —amb Elon Musk com un dels seus aliats—, la postveritat mana actualment.
Ponències destacades
Un mes després, el 13 de desembre, se celebra el congrés internacional “Periodisme i educació: El Per què de les Notícies a l’Època de la Desinformació”, organitzat per XQ.EUJOY: European Youth Journalism. Aquest esdeveniment explorarà en profunditat els reptes i les oportunitats de l’actualitat mediàtica.
Cristina Fernández Rovira, professora de la Universitat de Vic, coordinadora del grau en Global Studies i membre del grup de recerca TRACTE, oferirà la ponència “For free and quality journalism: 10 reasons for the media to shut down their social networks”. La investigadora argumenta que els algoritmes de les xarxes socials prioritzen la indignació i la ràbia, fragmentant la societat i dificultant el diàleg racional.
Luiz Peres, professor Serra Húnter al Departament de Periodisme i Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona, aportarà la seva anàlisi a la ponència “Journalism, polarization and algorithmic epistemology”, on destaca que “els algoritmes no són eines neutrals; encarnen supòsits epistemològics específics i poden reforçar dinàmiques de poder particulars”.
Sobre perspectives i reflexió crítica en l’àmbit social i educatiu, dues ponències que ofereixen una àmplia visió del tema. Eileen Truax, amb “Black, illegal, latino, expat: challenging the colonial narrative in Media”, analitza com els mitjans reforcen narratives colonials i ressalta la necessitat de transformar-les. Per la seva part, Lorenzo Marini presenta “From Newsroom to Classroom: Journalism’s Role in Shaping Knowledge”, destacant el paper del periodisme com a pont entre la producció d’informació i la formació educativa.
Panells temàtics
El panell “La veu universitària” reunirà tres investigadors que abordaran qüestions clau sobre desinformació, deepfakes i bombolles d’informació a les xarxes socials. Clara Queralt presentarà “It’s not a problem, it’s the context: Journalism, public service, filter bubble, consumers, ideology”. Anton Giulio Maglione explorarà el fenomen deepfake amb la seva contribució “Fake news and deepfake”, i Panagiota Samioti tancarà el panell fent èmfasi en l’educació superior amb “Countering Misinformation in Higher Education: A Greek University Case Study”.
L’educació, un altre eix vertebrador del congrés, també serà protagonista al segon panell de la tarda, titulat “La connexió amb l’educació”. Leah Pattem presentarà “What if the journalist and photographer was also the source?”. A continuació, Núria Mora, del Consorci d’Educació de Barcelona, analitzarà “Data, Systemic Vision and Storytelling: A Reflection on the Role of Media in Education”. Finalment, Jingrong Tong parlarà sobre “Understanding MOOCs users and impact”.
Agenda
Morning Session
09:30 – 09:45. Registration
09:45 – 10:15. Presentation of the XQ.EUJOY project.
Overview of the project and consortium
10:15 – 10:45. Keynote 1: Cristina Fernández Rovira
“For Free and Quality Journalism: 10 Reasons for the Media to Shut Down their Social Networks”
10:45 – 11:00. Coffee break
11:00 – 12:00. Panel 1: The university voice
- 11:00 – 11:20 Clara Queralt
It’s Not a Problem, It’s the Context: Journalism, Public Service, Filter Bubble, Consumers, Ideology - 11:20 – 11:40 Anton Giulio Maglione
Fake News and Deepfakes - 11:40 – 12:00 Panagiota Samioti
Countering Misinformation in Higher Education: A Greek University Case Study
12:00 – 12:15. Coffee break
12:15 – 12:45. Keynote 2: Lorenzo Marini
“From Newsroom to Classroom: Journalism’s Role in Shaping Knowledge”
12:45 – 14:30. Lunch break
Afternoon Session
14:30 – 15:30. Panel 2: The Education Connection
- 14:30 – 14:50 Leah Pattem
What If the Journalist and Photographer Was Also the Source? - 14:50 – 15:10 Guillem Tarragó; Núria Mora (Consorci d’Educació de Barcelona)
Data, Systemic Vision and Storytelling: A Reflection on the Role of Media in Education - 15:10 – 15:30 Jingrong Tong
Understanding MOOCs Users and Impact
15:30 – 16:00. Coffee break
16:00 – 16:30. Keynote 4: Eileen Truax
“Black, Illegal, Latino, Expat: Challenging the Colonial Narrative in Media”
16:30 – 17:00. Keynote 5: Luiz Peres Garzesi
“Journalism, Polarization and Algorithmic Epistemology”
17:00 – 17:30. Closing