Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha informat sobre l’abast de la troballa de traces de productes que contenen derivats de l’amiant en alguns vagons de Metro. En concret, afirma que s’ha trobat en la pintura bituminosa antisoroll en 38 dels 109 cotxes analitzats corresponents a les línies 1 i 3 i a les sèries 3.000, 4.000 i 2.000. En els vagons «s’ha revelat la presència d’una baixa proporció (5-10%) de crisòtil, una variant de l’amiant, en estat no friable (que no desprèn fibres). Aquest material, si es troba ben conservat, no representa cap perill per a les persones usuàries ni per als empleats de l’operació», afirma Metro.
Els vagons on s’han localitzat traces de productes que contenen amiant s’estan marcant perquè no s’hi realitzi cap actuació de manteniment que pugui alterar l’estat de la pintura i provocar l’emissió de fibres, sense les precaucions adequades. Per tant, els esmentats vagons encara circulen, tot i mantenir-se les màximes mesures de seguretat. La direcció de TMB admet que algunes de les unitats esmentades deixaran de prestar servei temporalment si es necessita més temps i la intervenció d’especialistes externs per a determinades operacions de reparació, cosa que pot afectar la freqüència de les línies.
Comitè molest per la falta d’informació
Fonts del comitè d’empresa de Metro s’han mostrat molestos perquè la informació hagi estat facilitada abans als mitjans de comunicació que als representants dels treballadors.
Per garantir que no hi ha cap perill ni per als usuaris ni per als treballadors, els trens on s’ha localitzat la pintura sospitosa són valorats tècnicament i, si és necessari, s’hi faran actuacions de retirada o encapsulament de la pintura antisoroll, per garantir que no es degrada. En general aquests trens van ser fabricats la segona meitat dels anys 80 i per tant són els primers de la flota que seran renovats pel fet d’arribar al final de la vida útil, afirma l’empresa. Se sap que L’any 2000 es va prohibir a Espanya la fabricació de materials amb contingut d’amiant i al final del 2001 se’n prohibia la comercialització.
El mecanisme que se seguirà, doncs, serà aprofitar les tasques de manteniment i revisions periòdiques per avaluar la presència de pintura bituminosa i, si cal, es retirarien de circulació els vagons on hi hagués algun risc, o es farien tasques d’encapsulament de la pintura.
Fonts laborals han considerat que les mesures de control i revisió anunciades poden deixar algunes línies de Metro amb una reducció important de vagons. A més, posteriorment s’han de revisar, per esvair qualsevol sospita, les unitats de les altres línies.
Pel que fa a la presència d’amiant en les instal·lacions de Metro, l’empresa reconeix que des de la dècada passada es fa un seguiment exhaustiu de la presència d’amiant. Fruit d’aquesta preocupació es coneix que «presència es dóna principalment en forma de planxes de fibrociment utilitzades com a coberta en la construcció d’edificis i dependències. Aquest material no desprèn fibres si està en bon estat i no es manipula, i per tant no comporta perill per a treballadors i usuaris».
3.000 metres quadrats
No obstant això, de les dependències s’han retirat de manera segura i controlada elements de construcció amb algun contingut d’amiant, per exemple amb motiu d’obres de reforma realitzades. En diferents obres s’han retirat uns 3.000 metres quadrats de material amb fibres d’amiant, assegura l’empresa.
Pel que fa als treballadors, l’empresa assegura que aquells que haguessin estat exposats a les fibres d’asbest segueixen un programa de vigilància, tal com indica el ministeri de Sanitat. «Fins ara segueixen aquest programa de control 185 treballadors en actiu, xifra que augmentarà amb els col·lectius que el comitè de seguretat i salut ha acordat incorporar», diu Metro. Al seu torn, els treballadors jubilats inclosos en aquest programa (fins ara 89), tal com indica la normativa, han estat derivats al sistema públic de salut per continuar realitzant una vigilància de la salut postocupacional. La direcció de Metro explica també que des que es desenvolupa el programa preventiu, no s’ha diagnosticat cap cas d’asbestosi pulmonar, mesotelioma pleural, ni càncer de pulmó o de mediastí entre les persones participants que treballen a Metro.
Finalment, TMB reafirma que les garanties de qualitat de l’aire a la xarxa de metro són totals. En cap dels mesuraments ambientals realitzats als tallers, als trens i a la resta de la xarxa, des de l’entrada en vigor l’any 2006 del RD de treballs amb el risc d’amiant, no s’ha detectat presència d’amiant que suposi un risc per a la salut de les persones.