Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
El grup Finanzauto, que fabrica i fa manteniment de maquinària d’obres públiques i agrícola, ha presentat un Expedient de Regulació d’Ocupació (ERO), que podria afectar 192 llocs de treball i suposaria també el tancament de sis centres de treball. El sindicat CCOO ha convocat vaga el 29 de juny contra la iniciativa de l’empresa i ha organitzat una manifestació el mateix dia a Arganda del Rey a la comunitat de Madrid.
Finanzauto comercialitza i fa el manteniment a Espanya de la maquinària de l’empresa nord-americana Caterpillar. L’empresa propietària de Finanzauto és Barloworld, una multinacional sud-africana. Aquest no és el primer ERO que es fa. Segons CCOO, des del 2010 la companyia ha presentat altres tres expedients. L’últim dels quals, del 2014, va suposar la pèrdua de 71 llocs de treball. Però el 2010 un altre ERO va suposar una tisorada que va afectar uns 600 llocs de treball més, en aquell cas la reestructuració es va fer per la via de les prejubilacions i les baixes incentivades.
A diferència del que passava en ocasions anteriors, l’expedient actual es presenta quan l’empresa ha retornat als beneficis. Els guanys són d’un 0,7%, però la direcció considera que el retorn ha de situar-se en el 5%. Per això ha tret les tisores, segons Javier Esmeralda, membre de la part treballadora a la mesa negociadora.
A Catalunya hi ha dos centres de Finanzauto. El de Barcelona, situat a Barberà del Vallès, on treballen 78 persones i la base de Lleida on hi ha 12 persones més. També hi ha dues persones més a les comarques de Girona. La direcció no ha dit com afectaran les retallades a cada territori. El que sí que ha dit és que la reestructuració afectarà totes les delegacions.
Però, la reconversió que vol tirarà endavant l’empresa implica altres mesures que lesionen la situació dels treballadors. L’expedient s’ha presentat per motius organitzatius, tècnics i econòmics, segons fonts sindicals. En aquest sentit la direcció proposa que els treballadors facin cent hores més a l’any i que la jornada partida substitueixi a l’actual, de les 8 a les 15 hores.
Finanzauto té actualment un miler de treballadors a Espanya. Per tant, amb l’expedient es reduiria la plantilla gairebé un 20%. A més, el salari d’aquests treballadors està congelat des de l’any 2010 i des de llavors que no es renova el conveni.
Els treballadors es lamenten que ara, que hi torna a haver demanda de maquinària per a obres públiques i que s’ha retornat als beneficis, per satisfer la demanda de guanys dels accionistes es comprometi el futur de la companyia i dels seus empleats.