Article publicat a Eldiario.es
La lluita del sector del contact center per millorar les condicions laborals de les seves plantilles va arribar dimarts al Parlament Europeu. Diversos delegats de CGT es van reunir amb eurodiputats per denunciar que les pràctiques de les empreses de telemàrqueting vulneren diverses directives europees. A més, tots els sindicats han convocat una altra jornada de vaga per al 28 de novembre per exigir a la patronal millores salarials i de la qualitat de l’ocupació. El conveni del sector porta caducat gairebé dos anys.
80.000 persones treballen a Espanya als contact center. Empreses com Atento, Arvato Bertelsmann, Transcom, Teleperformance, Ilunion, Sitel, o Konecta són algunes de les més grans del sector. Els seus noms són poc coneguts, però els seus clients són les grans empreses de l’Ibex. Tampoc es lliuren les administracions públiques que deriven la gestió de, per exemple, els seus telèfons d’atenció al ciutadà.
La precarietat és la norma. El sou mitjà del sector ronda els 700 euros. “Ja gairebé cap nova contractació és a temps complet, el 90% dels contractes són a temps parcial i la jornada mitjana és de 32 hores. La gent treballa per 600, 700, o 800 euros”, explica el coordinador estatal de Telemàrqueting de CGT, Santiago Alonso.
Alonso és un dels delegats que ha visitat el Parlament Europeu per denunciar, entre altres coses, els sous “que no donen per viure”. Les anomenades hores complementàries dels contractes a temps parcial permeten a les empreses ampliar la jornada gairebé discrecionalment. “Això impedeix a la gent tenir dos treballs, que és el que es feia abans, u organitzar-se”, denuncia el coordinador.
La subrogació de les plantilles és un altre dels punts controvertits en un sector on la subcontractació és el dia a dia. L’article 18 del conveni col·lectiu permet que les plantilles siguin acomiadades cada vegada que una empresa canvia el servei de contracta. “Hi ha gent que fa quinze anys que treballa però que només en té un d’antiguitat”, resumeix Alonso. La central reclama l’aplicació de la directiva europea 2001/23 sobre successió de contractes, que fixa les condicions perquè les condicions laborals de les plantilles es mantinguin en aquests casos.
CGT demana també el compliment de les darreres sentències europees sobre els drets dels treballadors temporals. Fins ara, un treballador del sector contractat temporalment per obra i servei pot ser acomiadat si hi ha disminució del volum de trucades, encara que aquest servei -l’obra- continuï. La central reclama que s’equiparin les indemnitzacions d’aquestes persones a les dels acomiadaments objectius dels contractes indefinits (20 dies per any treballat), tal com ha establert la jurisprudència europea.
congelació salarial
Les demandes que han escoltat els eurodiputats s’assemblen a les que han xocat contra el bloqueig del conveni del sector, caducat des del 31 de desembre de 2014. Aquest és el motiu de les vagues que, per primera vegada, van convocar al setembre passat tots els sindicats. Malgrat l’èxit de la convocatòria, la patronal no ha fet cap moviment. Les centrals han convocat de nou una altra vaga per al dilluns 28 de novembre.
“La convocatòria va anar molt bé, però les coses segueixen igual”, diu la secretària general del Sector del contact center de CCOO, Montserrat Sánchez. La proposta salarial de la patronal és la congelació per al 2015, un 1% de pujada per al 2016 en la data de signatura de l’acord (si fos al desembre, per exemple, aquest 1% només s’aplicaria aquest mes), i l’IPC amb un sòl mínim del 0,6% per a 2017 i 2018.
Els sindicats no accepten la proposta, encara que tampoc coincideixen en les seves posicions. CCOO accepta una pujada de l’1%, encara que aplicada a tot el 2016, a canvi de convertir en indefinits a 10.000 treballadors anteriors a 2010. CGT, per contra, exigeix pujades grans. “Entre 2010 i 2014 hi va haver una pèrdua de poder adquisitiu del 5% i l’última pujada salarial va ser del 0,7% al gener de 2014% recorda Santiago Alonso. El seu sindicat també advoca per reclamar que augmenti la contractació a temps complet dins les empreses.
Un punt del conveni, anul·lat
L’Audiència Nacional acaba d’anul·lar un article del conveni de contact center per desincentivar el gaudi de les vacances dels treballadors. Al setembre, UGT va impugnar aquest article del conveni, una petició que també va registrar CGT i a la qual es van adherir CCOO i CIG.
L’article impugnat estableix la forma en què es retribueixen els complements salarials durant les vacances. El càlcul feia que un treballador no cobrés el sou d’un mes ordinari mentre estava de vacances. La conclusió és que aquesta fórmula no s’ajusta a la legislació europea. Per això, l’Audiència Nacional anul·la l’article i obliga a negociar-lo de nou.