Una de les reivindicacions més sentides per part dels treballadors és accedir al lloc de feina en bones condicions. Això Badalona ho té clar. Entre 5.000 i 6.000 persones treballen entorn de l’hospital Trias i Pujol, conegut com a Can Ruti. Situat dalt d’un turó a la Serra de Marina, esdevé un lloc amb grans dificultats d’accés no només pels empleats d’empreses i instituts sanitaris que hi tenen la seu sinó també per les desenes de milers d’usuaris que acudeixen habitualment.
El sindicat CCOO i altres entitats ciutadanes com Badalona mobilitat, junt amb una representació de l’Ajuntament de la ciutat, amb la seva alcaldessa, Dolors Sabaté, al davant, van participar dimecres en una caminada reivindicativa emmarcada en les jornades sobre la mobilitat sostenible, entre el centre de la ciutat i les instal·lacions hospitalàries.
Ovidi Huertas responsable de CCOO a l’àrea del Barcelonès nord, ha participat en l’acció, que ha culminat, un cop arribat el grup a l’esplanada on hi ha els dos grans edificis hospitalaris amb el repartiment de fulls volants entre usuaris i treballadors. El sindicalista explica: “hem volgut fer aquesta acció per cridar l’atenció de les dificultats que pateixen els treballadors en aquest lloc”, diu.
Al turó de Can Ruti només s’hi pot arribar amb cotxe privat o amb autobús que, tot i tenir a Badalona un bon servei, no pot cobrir les necessitats que el conjunt d’instal·lacions impliquen: “pensi que aquí hi treballen persones durant les 24 hores 365 dies a l’any i que o bé s’hi acosten amb vehicles particulars o han d’esperar, de vegades una hora el transport públic corresponent”, explica. Això fa que persones amb edat avançada, hagin de ser acompanyades amb vehicles particulars als seus llocs de treball a hores intempestives per una carretera amb revolts i un manteniment deficient. A més les hores en què l’hospital funciona a ple rendiment les possibilitats d’aparcar a l’únic lloc possible, el turó es fan impossibles, amb espectacles com cotxes ubicats a la falda de la muntanya mentre els seus usuaris intenten passar visita.
A l’altiplà de Can Ruti es poden trobar centres sanitaris de tanta anomenada com l’Hospital germans Trias i Pujol, la fundació Guttmann, l’extensió universitària de medecina, el tanatori de Badalona i aviat s’obrirà la nova seu de la Fundació Carreras de recerca contra la leucèmia.
Per accedir-hi només hi ha dues carreteres, una és un trencall de la BV 501, coneguda com la carretera de Canyet i la segons és carretera de Can Ruti, aquesta darrera és competència municipal. Per accedir-hi només hi ha dues carreteres, una és un trencall de la BV 501, coneguda com la carretera de Canyet i la segons és carretera de Can Ruti, aquesta darrera és competència municipal. Per a Huertas, el consistori no pot assumir la gestió de la via, que té un gran volum de circulació. Tanmateix, l’alcaldessa va anunciar dimecres una inversió d’1,5 milions per condicionar la via. “La carretera de Can Ruti hauria de ser assumida pel consell comarcal o la diputació, perquè dóna servei a centenars de milers de persones de diverses localitats i comarques, que acudeixen assíduament a l’hospital”, diu el sindicalista.
Planificar la mobilitat
Una altra reivindicació seria establir una planificació de la mobilitat: “cap a 2010 vam aconseguir crear amb altres entitats una mesa de la mobilitat, però va canviar l’equip municipal i va arribar el PP i la mesa va quedar congelada fins ara”, explica Ovidi Huertas. En aquest sentit, el sindicat i la resta d’entitats preocupades per la mobilitat voldrien que es dissenyés de manera col·laborativa un pla que fixés les necessitats de transport públic a la zona.
El responsable sindical considera que la solució realment eficaç seria posar en marxa un servei continu de transport com un tramvia, si fos econòmicament viable. Així es trobaria, explica, un desllorigador al coll d’ampolla del transport entre Badalona i l’àrea hospitalària.
Trobar una solució a l’embús de Can Ruti és una preocupació sentida en els àmbits ciutadans de Badalona. Diverses entitats, cíviques, sindicals i empresarials fa temps que treballen fer de la ciutat un pol industrial i de recerca vinculat a la medecina i la recerca biomèdica i farmacèutica, no debades a Badalona hi ha també importants empreses del sector com els laboratoris Menarini. Però, tothom coincideix que abans cal desfer el nus gordià del transport de persones i mercaderies a l’àrea hospitalària.