Els treballadors de diversos sindicats amb presència a Autobusos de Barcelona han convocat per aquest divendres entre les 10 del matí i les quatre de la tarda.
En l’empresa pública s’ha començat a debatre el conveni. Davant la falta d’avenços en els contactes: CGT, ACTUB, COS, USOC, PSA, CNT i BS, han convocat una assemblea conjunta a les Cotxeres de Sants a les 12 del migdia. En aquesta trobada, segons fonts de CGT, es posarà a debat si es convoca vaga els dies 22 i 24 de febrer, coincidint amb la celebració a la capital catalana de la cimera més important de la telefonia mòbil mundial, cosa que faria coincidir l’aturada dels treballadors del bus amb la dels empleats del metro.
La previsió respecte al seguiment de la vaga a Autobusos de Barcelona no són tan clars com en el cas de la recent aturada del metro. A Autobusos de Barcelona es dóna una complexa situació sindical, perquè les organitzacions majoritàries com UGT, CCOO i SIT no tenen la mateixa posició que els sindicats convocants. Però, també és un fet que el darrer conveni pactat per aquestes forces va ser revocat en una votació de la plantilla.
Tramvia de la Diagonal
Les protestes que preveuen els sindicats que han convocat l’assemblea volen ser una oposició clara contra “privatització del transport públic”, especialment després de l’anunci del govern d’Ada Colau d’unir els tramvies per la Diagonal.
En relació amb la negociació del conveni, les reivindicacions són tres: el final de la contractació parcial i temporal i l’establiment de sistemes de descans igualitaris, un augment salarial de l’1,5% i que “la direcció de l’empresa deixi d’intervenir en l’acció sindical”.
Pel que fa a la vaga, durant la seva durada entre les 10 del matí i les 16.00 hores l’autoritat laboral de la Generalitat ha establert uns serveis mínims corresponents al 20% d’una jornada normal.
Per la seva banda, La presidenta de TMB i regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal , va recordar dimarts que “l ‘escenari de vaga no és desitjable per a ningú , ni per a l’empresa , ni per als treballadors, ni pels ciutadans”. Al matí va rebre representants de la plantilla del metro en una trobada que va descriure com a “positiva” però que a la pràctica no sembla haver tingut cap efecte en el conflicte laboral.
Un element que els treballadors de metro i també els d’autobusos critiquen és la falta de transparència en relació amb els salaris dels directius de les empreses públiques. A això, Vidal va respondre: “des del primer dia hem aprofundit en la transparència i hem reduït l’estructura salarial de la direcció de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB)“. En aquest sentit, Vidal ha recordat que el conseller – delegat cobra un salari un 40% inferior al que es pagava durant l’anterior mandat, i que el “cost gerencial” sense aclarir res més, ha baixat un 30%”. Sigui com sigui, tot fa pensar que l’obscurantisme en relació amb els salaris dels directius de les empreses públiques no es podrà mantenir molt temps més.