Les vagues a Deliveroo ja milloren les condicions dels treballadors del sector

L’aturada obligava de 48 hores l’empresa a comunicar els usuaris un retard d’almenys una hora si volien rebre la comanda

Redacció
 
 
 

Concentració final, rodes enlaire, dels repartidors de Deliveroo en vaga foto IAC

Concentració final, rodes enlaire, dels repartidors de Deliveroo en vaga foto IAC

La segona vaga de les treballadores i treballadors de Deliveroo ha donat ja alguns fruits. Les empreses de la competència, abans de veure’s implicades en situacions de conflictivitat laboral milloren les condicions als seus operaris, segons fonts de la Intersindical Alternativa de Catalunya (IAC).

Igual que amb la primera vaga, l’empresa, una multinacional que té la seu europea a Londres, va haver d’enviar missatges als seus clients indicant-los que haurien d’esperar més d’una hora per rebre les seves comandes, explica un membre dels col·lectius de suport als repartidors. Tot i això els piquets informatius situats a les portes dels restaurants que habitualment serveixen menjar preparat a domicili van veure que pràcticament no acudien riders per compte de Deliveroo. En concret, en un restaurant en el qual es va fer recompte, de 30 repartidors que hi van anar, 28 eren de l’empresa Glovo i només dos de la multinacional londinenca, explica un militant de la AIC.

Els vaguistes van parlar amb els dos repartidors que van intentar repartir comandes. Segons han declarat a aquest diari els dos havien estat contractats de nou, amb l’interès de trencar la vaga. Un d’aquests riders procedia de França i quan va saber els motius de la protesta es va unir a ells. L’altre va repartir les comandes amb tota normalitat perquè, era sabedor de la vaga i, en una actitud criticada pels seus companys, no es va solidaritzar amb ells.

El diàleg establert amb els repartidors de Glovo va servir perquè es descobrís un efecte indirecte de la vaga. Aquests treballadors van explicar que després de l’aturada del 23 de juny passat l’empresa va reunir part de la plantilla, la gent més antiga, segurament els que poden ser més propensos a organitzar-se, i els va dir que a Glovo no podia passar el que està passant a Deliveroo i els va concedir unes millores laborals.

De les converses entre els repartidors va sorgir el convenciment que els treballadors d’una empresa i l’altra tenen reivindicacions semblants i que per trobar una sortida favorable als repartidors cal organitzar el sector, afirmen els riders de Deliveroo. La denuncia a Inspecció de Treball en relació amb l’existència de falsos autònoms i el treball del col·lectiu Ridersxporderechos es veuen fites positives en aquest context.

Bloquejar els crítics

Durant les 48 hores de l’aturada hi va haver una batalla incruenta a les xarxes socials. Així, tot i que l’empresa inverteix en publicitat i anima els restaurants a anunciar-se a les xarxes més populars, molts usuaris van fer palès a través de Facebook i twitter la seva solidaritat amb les treballadores i treballadors i contra la precarietat. Com en molts casos els usuaris publicaven a la xarxa de Deliveroo, aquesta empresa responia bloquejant els crítics.

La vaga va acabar diumenge a les 20 hores amb una concentració a la plaça de Letamendi de Barcelona, on hi ha Hisenda, fent una clara vinculació entre l’activitat de l’empresa i l’elusió fiscal que consideren que fa amb les seves pràctiques. Els concentrats van circular pel centre de la ciutat fins a les 21 hores.