Els treballadors de l’empresa adjudicatària del servei de neteja de la terminal 2 de l’aeroport del Prat van iniciar la vaga dijous al matí i l’allargaran fins divendres a la nit. És la segona tongada de dos dies d’aturada del personal de l’empresa Vareser 96 per protestar contra les condicions econòmiques i laborals dels treballadors. Les primeres 48 hores de vaga es van fer els dies 5 i 6 de febrer i ara han repetit coincidint amb la tornada a casa dels assistents al Mobile World Congress.
El conflicte entre l’empresa i el personal de neteja ve de lluny, de maig del 2012, quan ja van fer dos dies de vaga. En aquell moment els treballadors no van aconseguir res del que demanaven però van arribar a un acord amb la direcció de l’empresa aixecant l’aturada i acceptant un empitjorament de les condicions laborals amb la condició que fossin temporals. “Els treballadors van fer un esforç: han cobrat menys i han treballat més”, apunta la presidenta del comitè d’empresa, Lourdes Sáenz, confiant que l’1 de gener de 2014 recuperarien les condicions anteriors. Però ha passat més d’un any i no ha estat així, el que els ha portat a convocar l’actual vaga. “Hem intentat mantenir un diàleg però l’empresa no ho reconeix i passa de tot”, assegura Sáenz, lamentant “la prepotència de l’empresa quan es va intentar la mediació”, ha manifestat.
El nul diàleg entre treballadors i direcció de la companyia és molt criticat pel comitè de l’empresa. Lourdes Sáenz apunta: “Fins i tot tinc amenaces al Whatsapp del meu cap”. Els sindicats també consideren a Aena “còmplice” del conflicte laboral perquè el 2011, quan la gestora aeroportuària va adjudicar el servei a Vareser 96 es va fer amb un 20% de reducció del cost respecte a l’anterior contracte. En aquest sentit, creuen que el paper d’Aena per resoldre el conflicte és fonamental. “Si Aena no pren cartes a l’assumpte, serà molt difícil arribar a un acord perquè l’empresa no vol negociar”, conclou la presidenta del comitè d’empresa. Fonts de CCOO apunten directament que l’empresa el que vol és deixar de prestar aquest servei perquè no li és rendible.
La vaga es va fer especialment visible dijous al matí, quan una vuitantena de treballadors es van concentrar a l’entorn del cavall de Botero a la terminal 2 de l’aeroport del Prat. Posteriorment van recórrer les instal·lacions de la terminal informant del seu conflicte laboral. La vaga s’ha notat a les papereres plenes de brutícia i, especialment, als lavabos, amb una mala olor que evidenciava el pas de les hores sense neteja.
Si els sindicats i l’empresa no arriben a cap acord, ja hi ha convocades noves jornades de 48 hores de vaga el 31 de març i l’1 d’abril, dies previs a les vacances de Setmana Santa.