Un estudiant que teòricament realitza una beca a la Universitat de Barcelona (UB) ha presentat una denúncia davant l’autoritat laboral, ja que considera que la tasca que realitza substitueix Personal d’Administració i Serveis (PAS) de la institució pública, segons un comunicat fet públic per la Coordinadora Obrera Sindical (COS).
Cada curs, centenars d’estudiants sol·liciten a la Universitat de Barcelona beques de col·laboració que es posen a disposició de l’alumnat suposadament amb l’objectiu formatiu dins dels estudis que segueixen. Aquestes tasques, diu la denúncia, realment serien assumir feines estructurals que haurien de fer el PAS.
En concret, el frau rauria en el fet que els òrgans de direcció de la UB no estaria convocant les places de personal que són imprescindibles per al funcionament de la universitat. Els llocs de treball que cal cobrir són coberts, diu l’escrit, amb beques de col·laboració, que haurien de servir estrictament per a la formació dels estudiants.
La situació no és individual, tal com es constata per part de l’assemblea de becàries de col·laboració en lluita, ja que es dóna en moltes ocasions.
Integrar-se al PAS
Concretament, MB, que són les inicials de la persona que ha presentat la denúncia, és un estudiant de dos graus que fa feines a l’Arxiu Històric de la UB. En aquest àmbit se li han assignat tasques repetitives i monòtones, la principal de les quals és la de gravador de dades. Una feina que no té res a veure amb el seu pla de formació. Aquesta situació, que l’alumne diu clarament que és un frau, l’ha empès a dur el seu cas als tribunals laborals.
La COS considera que la política de beques de col·laboració de la UB castiga especialment els i les estudiants de classe treballadora, que han de recórrer a beques per millorar la seva formació.
El sindicat independentista planteja que davant de la situació de frau, que no és personal, afirma, sinó que afecta moltes estudiants en diversos àmbits de la institució educativa, la Universitat assumeixi aquests estudiants com a Personal d’Administració i Serveis (PAS) i que la decisió s’adopti amb la màxima urgència.