La UGT de Catalunya pensa involucrar l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), el Parlament de Catalunya i el Govern central en la seva campanya per aconseguir un títol de transport bonificat que permeti els desplaçaments dels treballadors als seus destins laborals amb un cost assumible, segons ha explicat Josep Santcristòfol, secretari de la Regió Metropolitana de Barcelona de la UGT de Catalunya.
La creació de la targeta, que el sindicat ha batejat com a T Treball, que afectaria els treballadors dels polígons industrials de la regió metropolitana de Barcelona (Barcelonès Nord, L’Hospitalet de Llobregat, Baix Llobregat, Vallès Occidental i Oriental, i Maresme) i serviria per cobrir la inexistència o les deficiències del transport públic, segons Josep Santcristòfol.
En un primer estadi el sindicat està fent presentacions de l’estudi elaborat a totes les poblacions de l’entorn metropolità. «No pot ser que un treballador o treballadora hagi de dedicar tants diners a desplaçar-se des de casa fins al seu lloc de feina, hi ha ocasions que fent números només treballen per pagar els viatges», ha dit Santcristòfol. Però, hi ha cops que la situació és més greu perquè treballadors aturats no poden aspirar a llocs de treball lluny de casa perquè els sous que els ofereixen no cobreixen les despeses de desplaçament, «això perjudica els treballadors i també les empreses» diu el dirigent ugetista.
l’AMB rebaixarà tarifes a 18 municipis
Sense que hi hagi una relació directa, perquè UGT encara no s’ha reunit amb l’AMB, aquest organisme ha anunciat que el preu del transport públic es rebaixarà en 18 municipis de l’àrea de Barcelona fruit de la seva incorporació a la zona tarifària 1. La presidenta de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha explicat dimecres, 10 d’octubre que estan treballant perquè 18 municipis metropolitans que estan a la segona zona tarifària passin a la primera corona, per la qual cosa els viatgers passarien a pagar menys.
El sindicat pensa parlar amb Colau i també amb Antoni Poveda, vicepresident de Transports Metropolitans de Barcelona per abordar l’abaratiment del transport als treballadors. Josep Santcristòfol considera que és l’AMB qui ha de fer el càlcul del cost de la reducció de tarifes als treballadors. També creu que en la solució del greu problema que tenen els treballadors s’hi hauria d’involucrar el Parlament de Catalunya que és qui té competències per legislar sobre aquest aspecte. També hauria de mullar-se, segons el líder ugetista, el govern central, que és qui subvenciona part del transport públic a Barcelona. «Si és veritat que aposta per millorar la situació dels treballadors, pot demostrar-ho incrementant la subvenció que dóna al transport de viatgers», afirma Santcristòfol.
El Consell de Ministres va autoritzar el mes passat la concessió d’una subvenció per a l’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (TMB)-Autoritat del Transport Metropolità (ATM) amb un import de 109,3 milions d’euros per al finançament del transport regular de viatgers durant aquest 2018. Un any abans el suport econòmic estatal era d’11 milions menys, segons les dades de l’ATM.
Per a UGT la despesa que suposaria bonificar els viatges dels treballadors fins als polígons industrials podria quedar assumida per l’increment de l’ús del transport públic, amb la qual cosa el resultat seria positiu si més no per al medi ambient.