Igual que amb l’agressió feixista de 1936 a Catalunya moltes fàbriques que produïen, per exemple, pintallavis, es van reconvertir produint bales, la indústria catalana ha reaccionat i passa a fabricar municions contra el coronavirus Covid-19. Seat és un exemple. I el que és més important, els treballadors han estat, com abans, a l’avantguarda d’aquesta lluita.
A la principal indústria catalana: Seat, els treballadors van fer un pas endavant i van començar a treballar. Fruit de la tasca, a les instal·lacions de la firma automobilística es produeixen ja mascaretes desinfectables per als professionals que treballen en les Unitats de Cures Intensives (UCI), compostes per Poliamida 12 i amb filtres FP2 canviables. Per a realitzar aquestes feines cal tenir una tecnologia complexa, perquè les mascaretes de les UCI cal que siguin molt resistents i segures. A més, perquè siguin reutilitzables cal que aguantin temperatures elevades. Durant el procés els treballadors van comptar amb l’assessorament d’experts de l’Hospital Clínic. Així, tot el cap de setmana els treballadors de Seat autoorganitzats van estar fent el prototipus que va obtenir el vistiplau dels organismes oficials i a partir de dilluns 23 de març, es podran fabricar. A causa de la complexitat es calcula que se’n podran fer entre 30 i 40 unitats diàries.
Iniciativa dels treballadors
“La iniciativa ha estat d’un grup de companys de Seat, de diverses àrees de l’empresa, entre altres la de parts i components i també la de disseny de noves peces, avesats a la utilització d’impressores en 3D. Van tenir la idea de produir material que es necessitava amb urgència per lluitar contra el coronavirus”, explica Rafa Guerrero, secretari general de CCOO a Seat. La idea es va exposar a l’empresa que la va acollir satisfactòriament i posteriorment es va parlar amb els ministeris de Sanitat i Indústria que són els organismes que han d’homologar els productes.
A més de productes d’alta dificultat com les mascaretes, els operaris de Seat van veure la necessitat de contribuir també a la protecció dels malalts i els sanitaris que circulen per zones que no tenen un risc molt elevat. Amb la tecnologia 3D també pensen produir immediatament aquestes altres mascaretes que quan l’estructura productiva estigui totalment operativa permetrà subministrar uns 10.000 exemplars diaris. Guerrero explica que per aquest segon producte esperen obtenir ajuda d’altres empreses del sector tèxtil perquè “a Seat no tenim màquines de cosir, per ser francs, ni produïm directament la tela dels seients”.
Tant en la producció de mascaretes per a les UCI, com en les de tipus tèxtil han col·laborat desinteressadament uns 50 operaris de Seat, de diverses àrees, per exemple de la que produeix prototipus, que és on hi ha les impressores en tres dimensions.
Guerrero explica que el mateix grup que ha fabricat els prototipus de mascaretes per a quiròfans i per a pacients, ha estat treballant àrduament per a crear uns respiradors mecànics. “Hem intentat fabricar dos aparells, un prou sofisticat perquè pogués ser utilitzat als quiròfans, i també un altre, manual, per poder atendre casos més urgents que es trobessin fora d’instal·lacions, però hem vist que no podíem garantir la fiabilitat necessària i no hem continuat”, ha afirmat el sindicalista.
CCOO afirma que també hi ha iniciatives com la de Seat a grans empreses com HP o Renault, en la línia de produir respirador i equips de protecció individual (EPI) necessaris per vèncer el Covid-19 i subministrar-los als diferents hospitals.
Respiradors Leitat
D’altra banda, un projecte conjunt entre el Consorci de la Zona Franca de Barcelona, l’empresa Hewlett Packard (HP), la tecnològica Leitat, amb el suport del Consorci Sanitari de Terrassa i l’Hospital Parc Taulí de Sabadell, ha desenvolupat el primer respirador de campanya industrialitzat per donar suport als hospitals i les UCIs en la crisi causada per l’epidèmia del coronavirus. Leitat ha fet el disseny d’un respirador fabricat en 3D destinat al sistema sanitari, que a hores d’ara no té suficients aparells donada la situació d’urgència i a causa de la concentració de pacients que requereixen aquests dispositius.
El nou respirador ja té el vistiplau de les autoritats sanitàries i polítiques i, segons les previsions dels seus impulsors, es podrien fabricar en una setmana entre 50 i 100 aparells de manera immediata.