Seat ha estat la primera gran companyia del sector automobilístic a plantejar als sindicats l’aplicació d’un Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO) per a uns 11.000 treballadors de producció que s’aplicarà en el moment en què es reiniciï l’activitat en els centres industrials, prevista per al pròxim 27 d’abril.
L’ERTO es vol presentar, aquest cop, per causes organitzatives, és a dir, com una mesura més de flexibilitat de les adoptades en els últims anys per l’empresa i per tot el sector. No és un ERTO acollit a la contingència de causa per força major a conseqüència de l’aparició del coronavirus. La companyia sosté que mentre les mesures acordades de prevenció i protecció per vetllar per la salut dels empleats estiguin en vigor, no es podran recuperar els nivells de producció previs a la crisi de la Covid-19.
L’expedient afectarà només el personal relacionat amb el procés productiu i s’aplicarà de forma gradual amb les mateixes condicions que l’ERTO actualment, cosa que vol dir que el nombre d’afectats es reduirà a mesura que s’incrementi el volum de producció.
Pla d’arrencada
Fonts sindicals han explicat que l’ERTO, que té un període màxim previst de vuit setmanes, tindrà unes tres fases: una primera afectaria unes 9.500 persones, una segona de 7.000 i una tercera de 3.500, aproximadament. “El més important és que l’arrencada estigui supeditat al pla de contingència i a les mesures de seguretat. Entenem que l’arrencada ha de ser en fases i s’han de buscar algunes mesures de flexibilitat perquè una part dels treballadors es quedi a casa”, han explicat les fonts sindicals, i han defensat que l’ERTO hauria d’anar en la línia de l’anterior expedient.
Durant l’actual ERTO, els treballadors afectats perceben de les empreses del grup la quantitat bruta necessària per millorar l’import de la desocupació, fins a arribar al 80% de la xifra equivalent als conceptes de sou i complement de previsió multiplicats per 14 i dividits entre 12 mensualitats.