Cues quilomètriques de camions a prop del port de Barcelona. Els embussos, que han arribat als cinc quilòmetres, els relacionen els transportistes amb una vaga encoberta dels estibadors. El cert és que les terminals de càrrega i descàrrega no funcionen al mateix ritme que habitualment.
Els estibadors, que estan afiliats majoritàriament a la Coordinadora Estatal de Treballadors del Mar, expliquen la situació a partir de què les empreses que els contractes, les societats de gestió de treballadors portuaris (SAGEP, haurien cridat a treballar menys operaris dels necessaris per tirar endavant la feina prevista.
Però més enllà de les explicacions formals, el malestar als ports, i especialment al de Barcelona és clar. Els estibadors s’oposen radicalment a un projecte del ministeri de Foment que canviaria de manera molt dura la seva situació. El ministeri, en virtut de la seva proposta, alliberaria la contractació d’estibadors, un col·lectiu format per uns 6.150 treballadors, actualment concentrat en les SAGEP.. El Ministeri preveu articular el canvi en un termini de tres anys perquè de mica en mica desapareguin aquestes societats i les empreses estibadores puguin contractar lliurement als seus treballadors. Davant d’aquesta possibilitat els sindicats present al sector, que a més de la coordinadora són CCOO, CIG i CGT, han presentat preavís de vaga.
Els sindicats als estibadors a parar les hores senars del període comprès entre les 8.00 hores del 20 de febrer i la mateixa hora del dia 21, i de les mateixes franges horàries dels dies 22 i 23 de febrer i 24 i 25 d’aquest mes.
Les empreses donen tot el suport al Govern
Amb la convocatòria, aquest col·lectiu de treballadors de la xarxa de 46 ports espanyols pretén manifestar el seu rebuig a la reforma del sector plantejada per Foment, atès que, en la seva opinió, constitueix un “acomiadament generalitzat” i una via de “precarietat i desregulació laboral”. Així mateix, reivindiquen que es reprengui la negociació sobre la modificació del sector. Des del ministeri es preveu presentar el projecte de llei divendres vinent. Fonts acostades a l’executiu consideren que trencant l’actual estatu quo laboral dels ports, les empreses podrien estalviar-se un 60% dels seus costos.
Segons fonts laborals, el sector de l’estiba té com a característica diferencial que per operar en aquest àmbit s’ha d’estar inscrit en un registre que emana de l’article 137 de l’Organització Internacional del Treball (OIT).
El treball en els ports és molt especialitzat. Si fa dècades ser estibador implicava la imatge de persones descarregant saques a l’esquena, ara el treball de l’estiba el fan persones amb uns nivells tècnics molt elevats. Les grues, que són una de les eines principals, valen desenes de milions i en opinió de les empreses, no es poden deixar en mans de qualsevol.