El sector de l’automoció és un dels pilars de la indústria catalana. Per aquest motiu la Generalitat va fer una forta aposta per potenciar la formació en l’àmbit esmentat. El Govern va destinar 21 milions a la creació del centre de formació professional de l’automoció. Però, el diputat socialista, Pol Gibert, considera que s’està donant un ús baixíssim de les instal·lacions, cosa que contrasta amb la necessitat de personal qualificat ja expressada per entitats i empreses del sector, i les actuals taxes d’atur».
El centre de formació professional és un projecte ambiciós. Està situat a Martorell, al polígon industrial on hi ha Seat, en una clara indicació de quin era l’objectiu de les seves instal·lacions. Precisament, la importància que es va donar a la iniciativa va fer que hi hagi tres departaments de la Generalitat involucrats: Ensenyament, Treball i Empresa.
El diputat ha presentat aquest dijous una proposta de resolució a la comissió de Treball del Parlament de Catalunya.
La iniciativa parlamentària, que ha estat aprovada, denuncia que el 2016 estava previst que pel centre de formació professional d’automoció hi passessin uns 300 alumnes, quan la seva capacitat màxima arriba als 14.000. «Es tracta d’un centre que volia ser modèlic, amb una superfície que supera els 11.000 metres quadrats, es va pensar per poder donar servei no només a les dues grans constructores d’automòbils sinó també a la nombrosa indústria auxiliar que hi ha a Catalunya», diu, Gibert. En aquest sentit, fa dos anys quan el va obrir hi havia serioses expectatives d’atraure alumnes d’Aragó i també del País Valencià, explica Gibert.
Les empreses es plantegen crear el seu centre de formació
La baixa ocupació de les instal·lacions és atribuïda pel diputat del PSC al fet que no hi ha una direcció clara que es faci càrrec del centre. La Generalitat va crear un consorci en el qual hi ha presència dels tres departaments. En aquest sentit, el diputat considera que la baixa ocupació experimentada l’any passat té a veure amb «el desgavell que hi ha en la seva gestió».
A la sensació que hi ha d’una molt baixa utilització d’una instal·lació que podria ser clau per a formar els treballadors del sector de l’automòbil se suma la necessitat que les grans i mitjanes empreses tenen per formar i reciclar el seu personal i el de les noves contractacions. «A mi m’han assegurat fons d’una de les dues grans constructores que si això no s’arregla, les empreses podrien posar directament en funcionament el seu centre de formació, cosa que suposaria malbaratar i deixar sense ús l’institut que es va inaugurar fa dos anys».