Nova jornada de vaga al Metro de Barcelona. Serà la novena diada d’aturades i la que en fa 24 des que es va iniciar la negociació per a la renovació del conveni.
Com en ocasions anteriors, la vaga es fa en tres franges. De 7 a 9 del mati, de les 16 a les 18 hores i de les 20,30 a les 22,30 al vespre. En els dos primers torns els serveis mínims són del 40% i en el de vespre nit, del 20%.
A l’inici del primer torn d’aturades s’havien produït, com de costum algunes aglomeracions en estacions on conflueixen diverses línies, com la Sagrera o Sagrada Família.
Recordar que la direcció de La direcció de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i el comitè d’empresa de la companyia negocien el conveni col·lectiu des de tardor del 2015, moment des del qual els treballadors han convocat diverses jornades de vaga, algunes coincidint amb grans esdeveniments.
Les negociacions han seguit uns camins complicats des del seu inici. Dijous, 29 de juny es va acabar una de les trobades que podien ser decisives. A petició dels sindicats, l’interlocutor era el conseller delegat de la companyia, Enric Cañas. Aquest alt directiu va transmetre als treballadors la voluntat del consistori d’acabar amb les externalitzacions i amb la precarietat. També va fer arribar una proposta jubilació parcial, torns d’operació i recuperació de treballs en vies. Tot això si s’aconseguia el compromís de desconvocar les aturades.
La resposta d’alguns sindicats com UGT ha estat demanar que les proposicions verbals les dugués a la taula de negociació per escrit, per així poder sotmetre-les a l’assemblea. Com això finalment no es va aconseguir, es va mantenir la vaga de cada dilluns. Altres opinions van considerar que tot i ser verbal, en alguns punts l’oferta presentada per l’empresa i negociada durant la setmana amb la mediació de la Generalitat, empitjorava aspectes sobre els quals ja s’havia tractat.
Vagues per la Merc¡è i l’11 de Setembre
Però, l’assemblea de treballadors va decidir incrementar la pressió i es va aprovar que a més de les aturades dels dilluns no festius s’afegirien convocatòries per a dies assenyalats com la Mercè i o l’11 de Setembre. Aquestes vagues encara no s’han demanat explícitament.
Al seu torn, L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, va detallar en el ple municipal de divendres que, des de l’inici de la vaga dels dilluns, el 24 d’abril, el metro ha deixat de registrar 1,4 milions de validacions, i ha perdut 546.000 euros en diversos conceptes, com la disminució de la recaptació i el cost de la seguretat addicional.
Els usuaris els dies de vaga opten per altres sistemes de transport públic o per usar el transport privat. Això fa que, de mitjana, l’ús del metro baixi un 25% els dilluns de vaga en relació amb un dia laborable similar, segons ha valorat repetidament TMB.