Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
La multinacional Nissan ha comunicat als sindicats de la planta de la Zona Franca que els farà arribar un pla de viabilitat en les pròximes setmanes. L’objectiu, segons l’empresa, és garantir la viabilitat de la fàbrica en un moment en què la producció de la factoria està sota mínims.
Tot i que la direcció no ha desvelat cap detall del pla de viabilitat, sí que ha fet saber que demanarà als treballadors ajustaments salarials per fer més competitiva la planta. En aquest sentit, actualment, l’empresa ha reclamat als treballadors que els increments salarials se situïn per sota de l’IPC, i que una part de l’esmentada pujada no es consolidi. Això ha provocat que el conveni encara no s’hagi renovat.
A la insinuació de nous sacrificis per part dels treballadors ha respost el responsable del sindicat majoritari a la factoria: Sigen-USOC, en el sentit que els operaris han fet fins ara tots els esforços que han fet falta per mantenir producció i també per optar a noves adjudicacions de la multinacional. No obstant això, s’ha perdut la producció de dos vehicles, cosa que els treballadors consideren que no es culpa seva i que si algú no ha fet els deures, ha estat la direcció.
Boiza: “globus sonda”
Per la seva banda, Miguel ángel Boiza, cap de files de CCOO, ha criticat que José Vicente de los Mozos, màxim responsable de Nissan a Espanya, hagi parlat del pla de futur de la planta de la Zona Franca aprofitant el Saló de l’Automòbil de Ginebra, sense haver informat abans als representants dels treballadors. Boiza ha qualificat de “globus sonda” les declaracions del directiu de Nissan. “Sembla que el que volen fer és barrejar dues qüestions, la negociació del conveni amb la viabilitat de la factoria”. Sobre el conveni, Boiza és conscient que “les coses no estan per tirar coets”, i pel que fa als plans de futur recorda que “la plantilla s’ha adaptat a les exigències de l’empresa en dos plans industrials, nosaltres no hem fallat, és la direcció la que no aporta nous vehicles”.
Actualment la fàbrica sota mínims (acabarà l’any fiscal amb poc més d’un terç de la capacitat total), la fàbrica ha anat perdent alguns dels models que estava produint en els últims anys, com l’utilitari Pulsar o les versions de la furgoneta NV200 de passatgers i dièsel.
A la planta de la Zona Franca treballen 3.050 operaris. Al seu torn, a la factoria de Montcada i Reixac treballen aproximadament 300 operaris més. Boiza manifesta que “s’han rebut insinuacions en el sentit que es podria aplicar un programa de baixes voluntàries, però de moment sense cap concreció”. El dirigent de CCOO indica que en producció hi ha una mitjana d’edat que se situa en els 50 anys, tot i que no hi ha pràcticament ningú que superi els 57 anys.
En teoria, el més urgent per a la planta de Nissan Zona Franca és una inversió en la nau de pintura, ja que l’actual no compleix la normativa mediambiental futura i exigeix una renovació. Fer una fàbrica nova seria una altra alternativa que requeriria una inversió de 90 milions abans de l’any 2026.