Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!

El moviment cooperativista català té el futur assegurat. El té no només perquè el model ha revalidat amb la crisi la seva validesa: manté o incrementa l’ocupació quan van mal dades. També perquè es manté l’aposta ideològica cap a empreses en què les persones en són el centre i no ho és el capital. I finalment, els més joves asseguren la pedrera de futur. Aquest és el paper de les cooperatives formades per alumnes d’escoles, que ja són unes 60 a Catalunya i que dilluns 9 de maig celebraran l’assemblea de constitució de la federació que les agruparà. En parlem amb Joan Segarra, director de la Federació de Cooperatives d’Ensenyament de Catalunya.
Quan va començar el fenomen de l’agrupació de les cooperatives d’alumnes?
Bé, fa aproximadament un any havíem començat el projecte. Teníem diverses escoles, la majoria cooperatives, que havien creat cooperatives d’alumnes, i el novembre passat vam fer la primera trobada de cooperatives d’alumnes de Catalunya.
Quantes van participar?
Unes 60 cooperatives. Aquella trobada, que es va fer a Barcelona Activa, va servir perquè es coneguessin. Li vam donar tota la solemnitat. Va participar el llavors conseller d’Empresa i Treball, Felip Puig, per exemple. I en aquella jornada vam anunciar que en el primer semestre de 2016 constituirem la federació. El 9 de maig ho fem realitat. A la federació l’hi direm Alumnes.coop. Volem que sigui un nom fàcil de recordar per part dels joves.
I l’objectiu quin seria?
Estendre la idea que els alumnes visquin el cooperativisme des de la realitat.
Recordi’ns com comença per als alumnes l’experiència de crear una cooperativa?
Bé, a les escoles els alumnes creen una cooperativa des dels seus inicis. Fan el procés de fundació. Redacten els estatuts, es constitueixen i escullen el seu consell rector, etc. I un cop arribats a aquest punt, què fan les cooperatives creades per adults? Doncs, fan una federació per agrupar-se i representar-se. I en aquest procés escullen el consell rector de la federació. Això és el que faran ara les cooperatives d’alumnes.
Així doncs, el 9 de maig es convoquen les 60 cooperatives que tenen vinculació amb nosaltres, la Federació de Cooperatives d’Ensenyament de Catalunya, que fa en aquest procés un paper de tutela.
Les cooperatives d’alumnes, les creen per a fer què?
Els motius són molt variats. Hi ha cooperatives que es constitueixen per fer la logística dels actes de l’escola. També n’hi ha en el cas de noies, que fan el grup de ball del centre educatiu. Un altre cas seria una cooperativa encarregada de fer reportatges de fotografia i vídeo dels actes que s’organitzen al centre. I encara hi ha altres exemples, com un de molt bonic, perquè és una escola d’educació especial, en la qual els alumnes fan el berenar per als seus companys. Altres fan treballs manuals que després venen a la fira del poble, i així fins a desenes de tipus d’entitats.
I aquestes cooperatives, el 9 de maig, que faran?
Es farà l’assemblea de constitució de la federació, igual com es fa quan es crea una federació de grans. Això vol dir que ens reconeixem com a assemblea, presentem una proposta d’estatuts, els debatem si és que hi ha esmenes i finalment els aprovem. Entre els candidats que es presentin escollim els membres del consell rector.
Tot com en les cooperatives d’adults. Hi haurà també representació institucional, per donar-hi més solemnitat?
Si, clar. Hi haurà una representació de la Federació de Cooperatives d’Ensenyament, que és qui ha fet l’acompanyament del procés. En aquest cas hi serà el president, Josep Maria López Fumat, i també hi serà el director general de cooperatives de la Generalitat, Josep Vidal. I perquè no fos un acte farragós, hem programat una xerrada de la Maria Batet, entrenadora d’emprenedors. El títol és: “mira, pensa i actua”.
Tot el que explica és interessant, però més si es pensa que les cooperatives estan formades per nois i noies que estudien des de primer de primària fins a batxillerat que han creat cooperatives per motius diversos.
Si hi ha una varietat gran d’edats. La part més important correspon a estudis secundaris i de batxillerat i, està clar que segurament els més grans seran els que prenguin la responsabilitat de dirigir la seva organització. En aquest sentit, els representants d’Alumnes.coop podran participar en la Federació de Cooperatives d’Ensenyament. Però a més hauran de dissenyar el seu logo, redactar el seu reglament de règim intern i impulsar iniciatives conjuntes.
Pel que tinc entès les cooperatives d’alumnes ja tenien la seva pàgina web, suposo que això es continuarà?
Sí, i es vol potenciar la presència de la nova entitat a les xarxes socials, perquè entenem que és bo que es coneguin aquestes experiències no només pel que impliquen internament, sinó com a forma de divulgar els principis del cooperativisme.
Un cop que Alumnes.coop funcioni, quines serien les tasques a tirar endavant?
Voldríem crear sinergies amb altres projectes que ja tenen vinculació amb les cooperatives d’alumnes, com el de la Diputació de Barcelona que el que fa és treballar a les escoles, bàsicament a primària, el tema de la simulació de la creació d’una cooperativa. Es tracta que les escoles visquin el procés de crear una cooperativa. Per exemple, els ensenyen a fer els estatuts, i aquestes coses. La característica en el cas del programa de la diputació que és un model de simulació. En el disseny participen també la Federació de Cooperatives de Treball i la Fundació Seira.
I l’administració i juga també en aquest seguit de processos?
Sí que ho fa, a través del programa Aracoop. En aquest sentit continuarem treballant en la creació de noves cooperatives. En aquest cas volem posar èmfasi a impulsar cooperatives noves en escoles que elles mateixes no són cooperatives, és a dir, en instituts i escoles públiques o concertades on fins ara els plans per crear entitats no han tingut tant protagonisme. Tot i que s’ha de dir que entre les 60 cooperatives inicials ja n’hi ha que tenen aquest origen diferenciat.
La idea seria anar fent una taca d’oli per divulgar què és i en què consisteix el cooperativisme?
Aquesta és la idea, al final el que volem és que tots aquests nanos, que han viscut des de la secundària o el batxillerat la creació d’una cooperativa, formar-la i gestionar-la dia a dia, des de la democràcia interna, quan es facin més grans en els seus plans vitals hi tinguin la informació i la vivència de què és una cooperativa. Pera tant, d’alguna manera en el seu futur professional el model cooperatiu estarà present, molt present!
Seria una altra manera d’entrar al cooperativisme. Fins ara hi entraven els que per raons ideològiques estaven d’acord i els que potser hi arriben per accident, perquè s’han quedat sense feina en empreses de capital. Es crearia, doncs, una nova via per arribar al cooperativisme, la vivencial!
Teniu raó, i això es complementa amb un altre element clau que ens porta a un altre objectiu: la vivència participativa i democràtica que suposa el cooperativisme. A les escoles cooperatives, per ser-ho, això ja ho incorporen. Però tot i així, això s’ha de practicar si pot ser en primera persona. Tot això amb l’objectiu de traslladar aquestes vivències al currículum escolar, als treballs per objectius, etcètera.

Permeti’m: la pràctica cooperativa pot encomanar-se a les escoles, siguin o no cooperatives?
Efectivament, ara que les escoles intenten fer ofertes diferenciades, la pràctica del cooperativisme pot ser un element que, de cara a les mares i pares, pot ser atractiva en un moment en què sembla que hi haurà competència entre centres escolars, perquè la natalitat ha baixat.
En altres indrets de l’Estat espanyol hi ha cooperatives d’alumnes, però em sabria dir si aquestes entitats s’han organitzat en federació en algun altre lloc?
Això no em consta. Sabem, com heu dit, que en altres llocs, per exemple a Andalusia, sí que hi ha cooperatives d’alumnes, però no tenim coneixement que en cap altre indret s’hagin organitzat així. En aquest sentit la nostra seria una experiència innovadora.
Abans ha parlat d’unes 60 cooperatives d’alumnes, que està en marxa, però quants nois i noies agrupen actualment?
Al programa Aracoop ho van esbrinar, són prop de 1.500 nois i noies que participen en les cooperatives que es federaran.