Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
La fàbrica de l’Arboç Saint-Gobain Glass porta en vaga indefinida des del 6 de setembre i el seu polígon aturat des del 10 de setembre. Donat que el món de l’automòbil funciona en cadena, sense tots els elements, els vehicles no s’acaben. I tenir la fàbrica aturada està perjudicant ja a marques com Opel, Ford, SEAT, Preugeot, Renault o Mercedes. De fet, des de la CGT afirmen que, pel que fa a Renault, la planta de Palència s’aturarà al llarg de dijous 17 i el muntatge de Valladolid ja està en situació crítica. A més, els models Leon i Formentor de la SEAT estan vivint afectacions i la Mercedes té aturada la seva planta. José Alberto García, president del Comitè d’Empresa de Saint Gobain a l’Arboç per CCOO, també avisa que moltes coses de cotxes es troben ja en risc de no poder produir cotxes.
Des de la direcció de l’empresa se’ls hi demana que desbloquegin els magatzems, explica García, però això és una cosa que no faran. “La victòria s’explica amb la partida acabada”, ens diu Modesto Cordero, Secretari General del Baix Penedès de la CGT i membre de la secció sindical a Saint-Gobain. Afegeix, no obstant això, que grans cases com Renault o Mercedes estan entrant en una situació crítica i que, si aquesta es manté, haurien d’interrompre sí o sí.
Amb la fàbrica aturada, els treballadors han iniciat una caixa de solidaritat i es mantenen ferms en els piquets. Com explica Cordero, “la vaga que estem fent és totalment pacífica, contundent i amb força”. Per xarxes socials es va poder veure que la nit de dimarts a dimecres un dispositiu de Mossos d’Esquadra va visitar el polígon de Bellveí. Allà és on es troben les naus de logística amb una sola via d’accès i és on els treballadors han aparcat els seus propis cotxes per impedir que els camions puguin passar.
Davant una vaga que ja farà gairebé dues setmanes que dura, el nou conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, va assegurar que la Generalitat està disposada a aportar diners públics perquè Saint-Gobain es quedi un any més a l’Arboç i retiri, de moment, l’ERO de la seva divisió Glass, que deixaria sense feina més d’un centenar de persones. De fet, Tremosa es va reubir el comitè d’empresa de la fàbrica de vidres i amb els alcaldes de l’Arboç i Banyeres del Penedès. Segons Tremosa, Saint-Gobain “s’ha ofert a flexibilitzar els terminis de l’ERO” i que hi haurà una proposta per allargar l’activitat. En tot cas, la solució hauria d’arribar abans del 7 d’octubre, data en la qual l’empresa tancaria finalment.
Per la reconstrucció del forn i la continuïtat de l’ocupació al Baix Penedès
Saint-Gobain Cristalería S.L. va iniciar el procediment per a tancar la divisió de Glass a la factoria de l’Arboç i el va posar en coneixement de la representació dels treballadors el matí del dia 25 d’agost, mitjançant una reunió convocada amb el pretext de tractar l’absentisme. Aquesta decisió implicaria directament 122 treballadors a banda d’alguns indirectes.
Des de la CGT consideren que donat que en l’únic informe realitzat les vendes d’automòbil tenen una lleugera tendència a l’alça, l’únic problema que hi ha és la saturació del mercat provocat per la pròpia companyia i que, per aquest motiu, aquesta el què busca és la deslocalització. “L’única estratègia que veiem és la d’iniciar un procés de deslocalització del negoci que té Saint-Gobain Cristalería S.L. al ram de l’automoció: Producció de vidre pla per a l’automòbil (Divivisió Glass) i el manufacturat de vidre per a l’automoció (Divisió Sekurit)”, expliquen. Es sustenten en exemples passats on s’ha saturat el mercat europeu amb vidre procedent d’Egipte i de Polònia, “països amb unes condicions de treball precàries”. Així, afirmen que no permetran que “empresa que ha declarat uns beneficis de més de 10 Milions d’Euros durant el 2019 mercadegi amb les nostres vides”.
Una altra crítica que els treballadors fan a Saint-Gobain és que aquesta presumeixi de sostenibilitat màxima i respecte al medi ambient, però alhora fomenti el tancament del centre de l’Arboç. Un centre que compta amb una Energia elèctrica 100% renovable i un filtre de fums que redueix les emissions contaminants. Denuncien que, amb el tancament, les més de 40.000 tones que consumeix la factoria de Sekurit, que són transportades amb una carretilla elèctrica pel magatzem, passaran a transportar-se mitjançant tràfic rodat i en vaixells mercants, produiïnt emprempta de carboni.
Si bé en un principi el cessament de l’activitat comunicada només afecta a la divisió de Glass, des de la CGT volen fer notar que el tancament d’aquesta divisió afectarà a la Divisió de Sekurit, ja que la seva matèria primera (vidre pla), que abans es produïa en el mateix centre de treball, ara haurà de ser importada, i això suposarà un increment econòmic en el seu cost i posteriorment significarà el tancament de la divisió germana Sekurit, Saint-Gobain Devisa del Vendrell, i el magatzem logístic de Bellvei, amb una afectació aproximada de més de 1.000 treballadors.
El tancament d’aquestes factories provocaria un impacte a la comarca d’uns 4 tancaments de Nissan si féssim la comparació amb l’àrea metropolitana de Barcelona, a la comarca amb més atur de Catalunya significaria que un 1,5% de la població activa del Baix Penedès es quedaria sense feina, tot en una comarca ja castigada per la pobresa i la precarietat.