Aquest estiu hi ha hagut situacions de mancança i desajust de places de Formació Professional i des dels sindicats s’ha repetit continuament que aquestes no poden tornar a repetir-se cap altre any més. A les diverses reunions que la UGT ha mantingut amb el conseller González Cambray i el director general d’FP, Àngel Luis Miguel, han traslladat la seva opinió sobre com de necessari és incrementar substancialment el seu pressupost per posar al dia l’FP a Catalunya.
La UGT reclama un increment mínim de 130 milions d’euros en el pressupost del 2022 per a dur a terme el pla de xoc que l’FP necessita per a ser una aposta real i ferma de país. Ara s’hi està dedicant un 3,7% aproximadament del PIB i la Llei d’Educació de Catalunya determina que sigui el 6% del PIB. A més, si mirem la despesa per càpita de Catalunya en Educació en els darrers anys podem comprovar que la despesa per càpita no ha augmentat, sinó que ha baixat considerablement. De 758 euros l’any 2017, a 754 el 2018 i 746 euros l’any 2019.
En el rànquing per comunitats autònoms, Catalunya està en la número 16, per sobre només de Madrid que destina 721€ per càpita.
Des de la UGT pensen que el govern ha d’aprofitar per a la modernització del país els fons “Next Generation” que revertiran en les persones, les empreses i la societat catalana. Al seu entendre cal que en el pressupost del Departament d’Educació hi hagi partides específiques destinades a la Formació Professional Inicial, la qual, diuen, “no pot ser la Ventafocs del sistema educatiu català”.
S’atreveixen a dir això perquè entenent que fins ara en la distribució de les partides cada direcció general disposava dels diners en funció de prioritats preestablertes, on l’FP, els ensenyaments artístics, els d’adults i d’idiomes gosaven de facto d’un paper secundari ja que es tractava d’ensenyaments no obligatoris.
“Aquesta era l’argumentació principal per a situar en un segon terme l’FP: ensenyament post-obligatori. Obviant que la Llei d’Educació de Catalunya determina que fins als 18 anys, quan s’assoleix la majoria d’edat, l’administració té l’obligació d’escolaritzar l’alumnat a batxillerat o Cicles Formatius de Grau Mitjà”, opinen des del sindicat.
El 17 d’octubre de 2017 es va aprovar el 2017 el Decret 150/2017, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, sense una assignació pressupostària que el garantís. Per tal de reconduir aquest problema, cada any s’han agafat recursos d’altres partides, ja que l’atenció a la diversitat que només avui dia es fa a educació infantil, primària i secundària obligatòria necessiten més diners i més recursos humans.
La UGT considera que l’FP “no s’ha de finançar amb engrunes” i reclamen partides específiques per tal d’afrontar el repte. Aquestes anirien destinades a nous grups de primer de CFGM, a la creació de nous centres i a la remodelació d’existents, a l’ampliació del pressupost del capítol VI per a dur a terme un Pla de Renovació de les infraestructures obsoletes i l’actualització d’aules taller i material, al reforç de l’orientació a l’ESO i als CFGM per a millorar les xifres d’abandonament prematur i de resultats acadèmics post-obligatoris i, finalment, també a la concertació del CFGM si cal.
Pel que fa a la creació de nous grups, diuen que cal preveure una creació de 200 grups de 1er de CFGM a més de donar continuïtat als que s’han incrementat enguany que hauran de tenir-se en compte per a 2n de l’any vinent. 200 grups implica una mitjana de 6000 alumnes més (a 30 per grup). Cada grup necessita dos professors, per tant si es valora l’opinió de la UGT s’hauran de contractar uns 400 professors. Si establim el cost per mitjana de 41.000€ resulta que es necessiten per a aquest concepte 16,4 milions d’euros, a més dels diners que es necessitin per lacontinuitat dels segons cursos.
Per tal d’ubicar aquests 200 grups la UGT alerta que s’hauria de recórrer a nous equipaments, que poden ser o bé de nova construcció o bé, aprofitant que hi ha centres d’Educació Infantil i Primària que han perdut grups per la davalla de la natalitat, optimitzar aquests espais mentre no es construeixen de nous. Això és possible si s’incrementen les partides pressupostàries el capítol VI per tal de garantir el seu finançament.
També aporten com a dada el fet que si un centre de nova creació de secundària de mitjana costa 5 milions d’euros i atorguem un a cada servei territorial i al Consorci d’educació de Barcelona necessitem 50 milions d’euros.
Des de la UGT consideren que una bona part de l’increment del capítol VI ha d’anar destinada a renovar i actualitzar els equips que en molts casos tenen una antiguitat de més de 30 anys i estan totalment obsolets, especialment en l’àmbit industrial i informàtic. “La inversió ha de ser progressiva, durant 4 anys s’haurien d’invertir en la modernització i actualització dels equipaments i aules 15 milions d’euros per tal d’assumir els objectius establerts”, aporten.
El sindicat també parla sobre el problema de l’abandonament escolar prematur, on a Catalunya té unes xifres preocupants, a l’entorn del 17%. Hi ha consens entre totes les parts que cal millorar l’orientació, tant a l’ESO com al Cicle Formatiu de Grau Mitjà. El Departament d’Educació s’ha compromès a posar-hi remei. La Direcció General de Formació Professional es va fixar coma objectiu dotar a cada centre d’FP de Catalunya d’un psicopedagog, tenint en compte que a l’FP hi va gent que necessita acompanyament. “En definitiva si hi ha 400 centres d’FP a Catalunya, calen 400 psicopedagogs per fer orientació que representen 16,4 milions d’euros per a aquest concepte”, diuen des de la UGT.
Un altre element que la UGT valora és que enguany en la crisi de la manca de places d’FP, la patronal de l’escola concertada ha ofert els seus centres per a acollir en concerts 2000 places de CFGM en centres amb les instal·lacions ja construïdes i amb el professorat necessari. Davant això es pregunten si “no és preferible que es concertin més places que les famílies hagin de pagar un centre privat amb el context econòmic i pandèmic actual”.
I és que si el servei públic d’educació de Catalunya està format en FP per un 70% de centres de titularitat pública i un 30% de concertats s’hauria de fer un increment pressupostari proporcional, és a dir si els centres públics necessiten un mínim d’increment de 117,8 milions d’euros, s’haurien de destinar a més uns 32 milions d’euros als concertats, la xifra definitiva seria d’uns 150 milions d’euros.