Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!

La sorprenent i polèmica ampliació dels serveis mínims fins al 65% en la vaga del metro per motius ambientals han fet que el segon dia de l’aturada disminueixin les aglomeracions que s’havien produït en algunes línies on dilluns s’havien produït concentracions importants.
La incidència de la vaga entre els treballadors s’ha situat per sobre del 95%, segons ha manifestat el comitè de vaga. Tot i la millora, sí que ha calgut regular el passatge a l’enllaç entre les línies blava (L5) i vermella (L1) a l’estació de la Sagrada Família. La mesura s’ha pres per precaució perquè, en aquesta estació, les andanes són més estretes. En aquesta estació, per exemple, s’hi ha vist un grup de viatgers esperant-se a poder baixar a les andanes, i fins a set agents destinats a millorar la mobilitat dels usuaris, molts més dels que són habituals en situacions semblants.
Les mesures arbitrades pel Departament de Treball, que tots els sindicats amb presència a Metro han titllat de greu lesió al dret de vaga, han enfadat els treballadors del transport públic.
Per a UGT de Catalunya, que ostenta la presidència del comitè d’empresa de Metro, l’únic motiu que explica l’increment dels serveis mínims són les pressions polítiques que s’han produït per garantir la mobilitat del congrés mundial de telefonia mòbil. En una entrevista a ‘El matí de Barcelona’, Gómez ha assegurat que Treball ha “claudicat” davant d’aquestes pressions.
Manifestació
Davant la impossibilitat d’exercir el seu dret de vaga, els treballadors de Metro han fet una manifestació als voltants del Centre de Control de Metro.
A tot aquest malestar, que ha fet que es convoqui una vaga en un mitjà de transport públic a partir de la demanda dels treballadors de més i millor atenció preventiva pel que fa a la contaminació amb amiant, se sumen noves informacions segons les quals apareixen més treballadors afectats per haver estat en contacte amb productes amb amiant. El Col·lectiu Independent de Metro, CIM, ha desvelat afectacions de fins a 4 nous operaris que serien conductors de trens. Aquests treballadors sumarien dos casos més als denunciats fa un parell de dies i desmentits per l’empresa, informa Tot Barcelona. El fet diferencial rau en el fet que aquests quatre casos s’haurien donat fora de l’àmbit en el qual, segons l’empresa s’havien limitat fins ara les deteccions, que era el col·lectiu de treballadores i treballadors de manteniment.
Més afectats
Segons CCOO a una de les conductores a les quals s’ha detectat un greu engruiximent pleural, l’empresa no li ha donat la baixa perquè no forma part del col·lectiu de 1.050 operaris que haurien estat, segons Metro, exposats a l’amiant. La conductora hauria treballat menant trens a les línies L1 i la L3 al llarg dels últims anys.
Precisament una de les reclamacions dels vaguistes de Metro és que els 3.600 treballadors siguin subjectes d’anàlisis mèdics per esbrinar si estan afectats per l’amiant.