Judici a Barcelona contra el grup d’VTC Cabify per aplicar penalitzacions laborals als seus conductors

Un xòfer ha denunciat l’empresa perquè el va acomiadar només dos dies després d’haver denunciat irregularitats a Inspecció de Treball

Tomeu Ferrer
 
 
 
El reglament intern d'algunes empreses VTC no s'ajusta a la normativa laboral, segons la denuncia judicial del Co·lectiu Ronda foto IStock

El reglament intern d’algunes empreses VTC no s’ajusta a la normativa laboral, segons la denúncia judicial del Co·lectiu Ronda foto IStock

Enmig de la polèmica sobre la regulació que afecta el sector del taxi versus els vehicles de transport amb conductor (VTC), arriba una de les primeres resolucions que mostra quin és el model laboral d’aquest darrer tipus de transport impulsat per grans multinacionals.
Els jutjats del social veuran dimecres, 30 de gener, el cas d’un conductor d’un vehicle VTC de l’empresa Vector Ronda -controlada per Cabify- causat per l’extinció del contracte d’un exconductor dos dies després que aquest acudís a Inspecció de Treball a denunciar irregularitats laborals per part de l’empresa, segons un comunicat del Col·lectiu Ronda, que duu la defensa jurídica del treballador.

Segons explica el despatx jurídic, el 23 de febrer de 2018, un conductor de l’empresa Vector Ronda Teleport, SL, controlada per Cabify, a informar els seus caps que la grua municipal havia retirat el seu vehicle per haver estacionat irregularment en una zona de càrrega i descàrrega de Barcelona. L’empresa Vector Ronda, controlada per Cabify, va recordar que només es fa càrrec de les despeses fruit d’avaries mecàniques que no siguin imputables al conductor. Per tant, no es feia càrrec de les sancions.

Sense avançament per treballar

La conseqüència era que el xòfer havia de recollir el cotxe del dipòsit municipal i pagar la multa corresponent. Però, vet aquí, que el conductor en aquell moment va al·legar que fins a cobrar la seva nòmina no estava en disposició econòmica d’efectuar aquest pagament i sol·licitava que fos l’empresa qui retirés el vehicle i retingués la quantitat corresponent de la seva mensualitat, al mateix temps que reclamava un vehicle per poder seguir amb la seva jornada laboral i no incórrer en penalitzacions addicionals per no haver assolit els objectius de facturació mensual fixats per l’empresa.

Segons el relat del treballador afectat, l’empresa es va negar a actuar tal com sol·licitava i durant els dos dies següents no li va proporcionar un nou cotxe, de tal forma que no va poder desenvolupar la seva activitat. El 26 de febrer, el conductor s’adreçava a Inspecció de Treball per denunciar la seva situació i un seguit d’incompliments laborals de Vector Ronda que incloïen excessos de jornada i aplicació de sancions econòmiques per suposats incompliments de les directrius traslladades per Cabify a Vector Ronda. Aquell mateix dia l’inspector de treball va dirigir-se a l’empresa demanant explicacions sobre la denúncia. Dos dies després, el 28 de gener, Vector Ronda comunicava al conductor denunciant el seu acomiadament disciplinari, informa la cooperativa d’advocats.

Penalitzacions en cascada

Fruit de la informació obtinguda per Inspecció de Treball, aquest organisme constata que «l’empresa aplicava als seus treballadors descomptes salarials com a conseqüència de les penalitzacions aplicades per l’empresa principal Cabify per incompliments de les seves directrius, repercutint directament aquest cost sobre els mateixos treballadors». Els descomptes arriben a reduir fins i tot el salari base reconegut en el conveni corresponent al sector d’autotaxi. El Col·lectiu Ronda explica que les sancions, segons va explicar l’empresa Vector Ronda, a inspecció, eren fruit de la penalització de Cabify aplicava a la seva empresa depenent i que al seu cop es traslladava als treballadors. Això passava quan s’incomplien les normes fixades per Cabify, com per exemple que un conductor fos selectiu en realitzar els serveis o mantenint-se desconnectat més temps del fixat.

Fruit de la investigació de la inspecció es considera que aplicar sancions com les esmentades és una falta greu, per la qual cosa s’ha obert un expedient sancionador a Vector Ronda que, a més implica que s’hagin de tornar als conductors els descomptes aplicats irregularment.

Acomiadaments per no passar el període de prova

En el judici del 30 de gener contra Vector Ronda es plantejarà la nul·litat de l’acomiadament en considerar que l’extinció del contracte es podria haver efectuat a manera de represalia per la denúncia de l’afectat a Inspecció de Treball. A banda, en la demanda interposada per Col·lectiu Ronda en representació del conductor acomiadat també es denuncia que Vector Ronda podria haver comès una il·legalitat acumulant més de 30 d’acomiadaments entre els mesos de gener i febrer de 2018 tramitats en la seva immensa majoria com a acomiadaments individuals per no superació del període de prova. En el cas d’empreses de més de 300 treballadors, com ara succeeix amb Vector Ronda, l’extinció del contracte de més de 30 treballadors s’hauria de gestionar com a acomiadament col·lectiu, iniciant el corresponent període de consultes i aportant la informació necessària per justificar la concurrència de causes tècniques, econòmiques, organitzatives o de producció que sostinguin la decisió empresarial.

Es dóna el cas que el teòric període de prova adduït per acomiadar treballadors no seria cert, perquè els conductors afectats procedien de l’empresa Yirmi UC Fiesta Omnibus, també controlada per Cabify i que van haver de firmar documents de renúncia al seu lloc de treball a l’empresa i traspassats posteriorment a Vector Ronda per realitzar idèntiques funcions a les quals feien. En aquest sentit, el gabinet d’advocats considera que el temps passat a Yirmi supera amb escreix el període de prova.

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*