CCOO Educació ha assenyalat les principals demandes del sindicat per a aquest curs, entre les quals figuren aconseguir una educació inclusiva amb garanties, reduir la xacra de la segregació escolar, assegurar una formació al llarg de la vida per a tothom, oferir una oferta pública suficient per al 0-3 i per a la Formació Professional presencial i on line i promoure la defensa i l’ús social del català.
Així ho han indicat en roda de premsa a la presentació del Dossier d’inici del curs 2024-25. Per millorar els resultats educatius cal més inversió i més democràcia als centres la secretària general de la Federació d’Educació de CCOO de Catalunya, Teresa Esperabé; la responsable de personal docent públic no universitari, Marga Romartínez; el delegat de l’Alt Pirineu-Aran, Alvaro Lafuente, i la responsable de lleure educatiu i sociocultural, Cristina Broto.
Els reptes passen també per implantar la coeducació, erradicar els estereotips de gènere i garantir unes condicions laborals adients per a tot el personal dels centres educatius. CCOO Educació és partidari de derogar el decret de plantilles per tenir uns “centres públics amb qualitat democràtica”.
Finançament
Esperabé ha indicat que aquest és un curs “decisiu” i ha reclamat els recursos necessaris per aconseguir una educació de qualitat: “Demanem que el 2025 hi hagi una aposta decidida del Govern i la conselleria per millorar el finançament”, ha dit, i s’ha referit a l’aprovació de la iniciativa legislativa popular (ILP) per aconseguir que el 6% del PIB català es destini a educació.
La secretària general de la Federació ha destacat la necessitat de crear una oficina d’atenció al personal educatiu en cas d’agressions per part de l’alumnat, no assignar nou alumnat als centres de màxima complexitat i que els i les estudiants amb necessitats educatives especials (NESE) comptin amb dues places escolars en el procés d’inscripció.
Participació
Lafuente ha explicat que en el segon trimestre del curs presentaran un estudi sobre com afecta la qualitat educativa la manca de democràcia als centres. El sindicat considera que “estem vivint un moment molt preocupant on l’extrema dreta ha entrat a les institucions i difon el seu discurs d’odi a través d’alguns mitjans de comunicació i per les xarxes amb total impunitat”.
“Envia missatges simplistes contra la immigració, el col·lectiu LGTBI, la lluita contra la violència masclista i menysté l’emergència climàtica. Per guanyar aquesta batalla cultural i social, hem de potenciar que els centres educatius siguin espais participatius on es visquin els valors democràtics de la solidaritat, la fraternitat, la justícia social i la llibertat”, afegeix en el dossier.
Formació Professional
Romartínez ha fet èmfasi en el fet que “cal una veritable coordinació de l’FP amb tot el sistema educatiu”, així com un calendari de preinscripció i matriculació unificat per als ensenyaments superiors, tant a FP com a Batxillerat i Universitats. A més, ha remarcat que cal garantir el català en el 0-3, FP, Universitats, espai del migdia i lleure.
Amb l’objectiu d’aconseguir una igualtat real en totes les seves formes, CCOO Educació reclama una coordinació específica de coeducació amb complement econòmic i dotació horària, per promoure la lluita contra les violències masclistes. També és partidari d’eliminar el xec escolar i dotar aquest pressupost a material escolar socialitzat, tot reduint així l’impacte ambiental.
Broto ha explicat la proposta d’incorporar tot el personal vetllador al personal laboral del Departament d’Educació, amb un itinerari formatiu específic que els hi permeti assolir la categoria d’Educadores d’Educació Especial.