Els treballadors de l’Alsina Graells faran vaga l’1 d’agost que afectarà els desplaçaments per carretera de bona part de Catalunya

Els empleats de la històrica companyia, que va ser comprada fa deu anys per la multinacional Alsa, volen recuperar dos complements salarials, el dit 'toma y deje' i la borsa de vacances

Redacció
 
 
 
Un autobús de l'Alsina Graells foto: Wikipedia Commons

Un autobús de l’Alsina Graells foto: Wikipedia Commons

Els treballadors de l’empresa de transports de viatgers Alsina Graells han comunicat que faran vaga de 3 dies a partir de l’1 d’agost vinent, segons un comunicat fet públic pel Col·lectiu ronda, entitat que realitza la defensa jurídica d’aquests empleats. Alsina Graells, una empresa històrica a Catalunya, és propietat des de fa deu anys del grup multinacional Alsa. l’aturada afectarà les

ínies de operades per la companyia a les demarcacions de Lleida, Vall d’Aran, Solsona, Bages, Berguedà i Barcelona, així com les connexions d’aquesta darrera amb Andorra.

Els treballadors de la companyia protesten per la decisió de la propietària de no abonar complements salarials que els són reconeguts per conveni, incloent-hi el conegut com a complement de «toma y deje» del vehicle -equivalent a dues hores diàries- i la quantia fixada en concepte de «borsa de vacances».

El conflicte que justifica la vaga es remunta a l’any 2009, quan Alsa va comprar l’Alsina Graells. Fins aleshores, els conductors d’Alsina Graells havien vingut percebent un complement salarial establert per conveni denominat “toma y deje”, que retribuïa el període d’una hora en què els conductors han de comprovar el correcte estat de circulació del seu vehicle («toma») i una hora més en acabar el seu servei per fer-se càrrec de la neteja i el manteniment de l’autocar («deje»). En aquell moment, 2009, els treballadors van acceptar de forma voluntària reduir la retribució equivalent a dues hores a l’import equivalent a una única hora per tal de contribuir a la millora de la situació econòmica de l’empresa adquirida per la nova propietària. Una mesura a la que s’afegiria un acord per mantenir el seus salaris congelats, destinat a preservar la integritat financera d’Alsina Graells.

El pacte del “toma i deje” es va mantenir vigent d’any en any amb renovacions anuals de l’acord fins a finals de 2018, quan la plantilla va decidir no renovar-lo. Llavors, els treballadors van decidir reclamar que ALSA abonés aquest complement en els termes previstos per l’acord col·lectiu en vigor. Com a resposta, Alsa no només es va negar a començar abonar el 50% que fins ara no pagava sinó que, anant més enllà, el passat més de maig va iniciar un procediment de modificació substancial de les condicions laborals per deixar de retribuir el 50% del complement que havia pagat des del moment de l’adquisició d’Alsina Graells.

Més tard, l’empresa va fer un nou moviment destinat a reduir la retribució del personal d’Alsina Graells, quan instava un nou procediment, en aquest cas d’inaplicació del conveni, per deixar d’abonar un altre dels complements salarials que la plantilla té reconeguts, com és la denominada «borsa de vacances». En aquest cas, a més a més, es dóna la circumstància que l’import i l’obligació per part de les empreses de transport de viatgers d’abonar la «borsa de vacances» ja havia estat objecte de litigi judicial a nivell sectorial concloent el Tribunal Suprem que aquest complement té la consideració de salarial i no pot ser absorbit per la paga extra d’estiu, tal i com pretenien les organitzacions patronals del sector.

Els treballadors consideren que les mesures que l’empresa ha posat en marxa redueixen notablement els seus ingressos i que abans de convocar la vaga han intentat arribar a acords satisfactoris amb la companyia, que no s’ha mogut de la seva posició inicial. Per tant, la vaga està convocada per l’1 d’agost i durarà tres dies i afectarà, en ser data d’inici de vacances d’estiu, molts dels desplaçaments interiors a Catalunya.

D’altra banda, el Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya ha establert un serveis mínims mentre duri la vaga que inclouen el 40% dels trajectes previstos durant les hores punta i un 20% per a les hores vall, a banda d’un 33% dels que haurien de tenir lloc la jornada del dissabte dia 3 d’agost. La vaga farà que es deixi de prestar el servei de les línies directes Andorra-Barcelona i Barcelona-Lleida.

 

 

 

 

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*