Les entitats representatives del sector del comerç han arribat a un acord per tal que tots els comerços de Barcelona puguin obrir diumenges i festius, de maig a setembre, i entre les 12h i les 20h. La proposta l’han fet Fundació Barcelona Comerç i Barcelona Oberta, i i l’han fet arribar a l’Ajuntament, que hi dona suport.
Actualment, la ciutat té reconegudes unes zones turístiques a efectes d’horaris comercials, segons resolució de la Direcció General de Comerç de la Generalitat, que poden obrir més enllà de la resta de zones de la ciutat i amb aquest acord això també ho podran reprendre. A banda, per al conjunt de la ciutat, hi ha establerts deu dies festius en què els comerços poden obrir, dels quals vuit estan fixats per la Generalitat i dos per l’Ajuntament. Per a l’any 2021, els dies són el 3 i 10 de gener, 4 de juliol, 1 i 28 de novembre i 5, 6, 8, 12 i 19 de desembre.
La proposta presentada ara per les entitats representatives del sector del comerç i que té el suport del consistori, preveu modificar el mapa de zones turístiques a efectes d’horaris comercials perquè passi a ser-ho el conjunt de la ciutat i que es pugui obrir des de l’1 de maig fins el 30 de setembre tots els festius i diumenges de 12h a 20h. La proposta encara s’ha d’aprovar al plenari municipal de l’Ajuntament i posteriorment ser remesa a la Direcció General de Comerç de la Generalitat per a la seva aprovació, però els sindicats ja han traslladat la seva discomformitat.
L’Ajuntament diu que amb aquesta proposta, s’estima que es permetrà la creació de fins a 3.200 llocs de treball estables a tota la ciutat, amb especial incidència al centre, on l’impacte de la pandèmia ha afectat més el sector comercial. Calculen també l’obertura continuada de comerços en diumenge durant cinc mesos l’any, suposarà un increment del 13% de l’activitat comercial.
Per la seva banda, CCOO considera vergonyós que el govern de l’Ajuntament de Barcelona “doni suport als interessos de les patronals del comerç en contra i d’amagat dels treballadors” i la UGT a banda de mostrar el seu desacord també denuncia que ha tingut coneixement de l’acord d’horaris comercials el mateix dia que s’ha anunciat l’acord entre les associacions de comerciants i l’Ajuntament de Barcelona.
Tots sindicats apunten que aquest acord no crearà llocs de treball; al contrari, afirmen que, l’Ajuntament de Barcelona i les associacions de comerciants pretenen precaritzar encara més les persones que treballen al sector comerç.
Per a la UGT de Catalunya, la demanda “és abusiva i totalment inacceptable”. A banda que no s’ha tingut en compte l’opinió del sindicat, ni de les persones que treballen al sector, apunten que “de nou en aquesta crisi, com va passar amb l’anterior, es pretén sortir-ne a costa del temps i dels diners dels treballadors i les treballadores del comerç”. Afegeixen que pel que fa als 3.200 llocs de treball que ha anunciat l’Ajuntament de Barcelona, i tal com ja vam viure a la crisi del 2008, per l’obertura d’aquests diumenges i festius no es realitza cap contractació nova, sinó que les hores que es treballen de més les acaben realitzant personal ja contractat. I, com a conseqüència, assenyalen que no s’incentiva ni l’economia ni el consum ni els llocs de treball. Per aquest motiu no veuen possible l’augment del 13% de l’activitat comercial del que parlen les associacions de comerciants i l’Ajuntament de Barcelona.
CCOO per la seva banda tambe assenyala que l’acord entre patronals i l’ajuntament s’ha assolit deixant al marge als sindicats més representatius en el sector, “ampliant amb escreix el màxim dels 8 diumenges i festius que permetia la Generalitat, més els 2 que proposava cada ajuntament”. També parlen sobre que no es crearan llocs de treball, perquè les empreses distribuiran les jornades de dilluns a diumenge, “dificultant encara més la complicada conciliació de la vida personal i laboral de les persones treballadores”. A més, com a punt nou, afegeixen que dubten sobre si aquesta mesura pugui beneficiar el petit comerç i a l’empresa familiar: “veritablement ve a beneficiar les grans superfícies i les grans cadenes de distribució”.
Des de CCOO també pensen que aquesta mesura no és la manera de fer front al comerç digital, que funciona les 24 hores els 7 dies de la setmana, i demanen que seran necessàries altres estratègies per fer front als grans del comerç electrònic.