El 20 de desembre de l’any passat es va informar que a partir del 3 de gener seria un fet l’acomiadament als bombers que realitzaven el salvament i la protecció de persones i instal·lacions de Seat. Els treballadors feia 45 dies que estaven en vaga. De fet, la clau de la decisió era que la companyia automobilística havia rescindit el contracte de serveis amb l’empresa responsable del servei de bombers: Falck SCI. De resultes de la decisió de Seat, 34 professionals han quedat al carrer. No obstant això, Falck SCI ha comunicat que no té el contracte que ha estat anul·lat per l’empresa d’automòbils sense cap exposició de motius. El pacte era part d’un acord de tres anys del qual només s’ha trencat la part que afectava els bombers.
Un cop iniciat el període de consultes previ a l’acomiadament, els bombers han començat a veure coses estranyes, segons explica un portaveu de la Unió Sindical de Bombers d’Empresa de Catalunya (USBEC).
La primera cosa difícilment explicable és que Seat ha rescindit el contracte de només una part del servei contractat amb Falck SCI, la part que ha estat rescindida coincideix amb el treball que fan els 34 bombers que, cal recordar-ho, fins al dia que els van comunicar que perdien la feina estaven en vaga indefinida reivindicant la millora de les seves condicions de treball. Falck SCI té contractats serveis de bombers a Seat de Zona Franca i a Gearbox, però no ha ofert la recol·locació dels bombers de Martorell. A Catalunya Falck SCI té aproximadament 500 bombers.
La segona irregularitat és que el contracte teòricament rescindit i que regulava les relacions entre Seat i Falck SCI, no existeix o, com ha declarat aquesta darrera empresa, no el troben, segons el representant sindical dels bombers.
Protecció a béns i persones
La documentació que s’ha aportat a l’expedient que pretén justificar els acomiadaments és una comunicació breu. Diu: “estimats senyors… rescindim el contracte”, segons el sindicalista de la USBEC. En aquest sentit, el representant dels bombers es queixa que el document no esmenta cap motiu en el qual es basi la decisió de Seat. També es queixa aquest sindicalista del fet que Falck SCI accepti sense cap gest en contra perdre aquesta part del contracte.
A banda de ressaltar les contradiccions que en la seva opinió té la versió donada per l’empresa que els ha contractat i també per Seat, els bombers tenen la intenció de reunir-se amb el comitè d’empresa de la firma automobilística. “Els volem explicar que ara com que no hi ha un sistema de protecció, qualsevol incendi o accident com un atrapament que puguin tenir els treballadors no té un equip professional que pugui fer la tasca de salvament de les persones i dels béns de la indústria”, ha explicat el portaveu.
El comitè d’empresa de Seat, representant dels treballadors de la societat ha denunciat a Inspecció de Treball la situació que es dóna a la planta de Martorell en relació amb el fet de no tenir protecció contra incendis, cosa que en cas d’accident seria molt perillosa.
Falck és un gran grup de serveis danès, que a més de cobrir tasques com la que afecta Seat realitza transport sanitari per a la Generalitat de Catalunya.
1 comentari
Donc ja s’ha donat el cas. Ahir mentre els bombers i el Comité de Seat es reunien amb Interior i Portecció Civil, hi havia un incendi en un dels tallers de pintures. És va evacuar a tota la plantilla. El foc es va extinguir per la actuació quasi heroica de treballadors de manteniment. El que han fet Seat i Falck és una irresponsabilitat intolerable.