El 90% dels expedients de treballadors afectats per ERTO a Catalunya que no havien rebut els seus subsidis s’han resolt. Això suposava a principis de maig una xifra de 120.000 persones que, un cop tramitat el seu procés administratiu, haurien de cobrar els endarreriments els dies vinents, segons s’ha indicat en una reunió telemàtica del consell executiu del SEPE a Catalunya celebrada dilluns, 18 de maig.
Segons s’ha manifestat, i tal com havien reclamat els sindicats, els treballadors que encara no havien cobrat els dos mesos anteriors per problemes en el procés de tramitació, rebran els diners els pròxims dies, sense haver d’esperar a la pròxima data de pagament de nòmines del servei d’ocupació. Es tracta d’una mena de mecanisme dinàmic que evita que les treballadores i els treballadors hagin de passar molts dies sense rebre els diners.
Un cop solucionats els problemes de la tramitació es passen els llistats a les entitats bancàries que han tancat un acord amb l’administració per pagar immediatament els treballadors., segons s’ha dit.
Ricard Bellera, secretari de Treball i Economia de CCOO, explica “el que des del SEPE s’ha explicat és que en el procés d’entrada d’expedients corresponents als ERTO s’han produït problemes vinculats amb la mecanització de les dades, per exemple, la informació havia d’arribar en uns fulls excel que podien integrar-se automàticament si estaven ben complimentats, però s’han trobar problemes com que una empresa presentés el document amb una columna de més destinada a comentaris o altres incidències d’aquest tipus”, afirma. Això ha endarrerit els pagaments en empreses i grups determinats. A això cal sumar-hi els errors de picatge o documentació amb equivocacions.
“Al sindicat hem rebut centenars de consultes, queixes i trucades, perquè moltes treballadores i treballadors no havien cobrat des del 19 de març”, assegura Núria Gilgado, secretària de Política Sindical de la UGT de Catalunya. Davant d’aquesta situació des d’aquest sindicat s’ha parlat amb l’administració central que ha fet la resposta ja esmentada. “Han dit que s’havien trobat amb problemes que han endarrerit els pagaments, però que en aquests moments s’estan enviat a les entitats bancàries els llistats perquè puguin pagar les prestacions”, diu. En aquest sentit la confiança és que en una setmana o setmana i mitja la situació s’hagi normalitzat. “Ens costa que divendres passat alguns treballadors ja van rebre els diners que se’ls devien”, diu Gilgado. Però, al mateix temps aquesta dirigent mostra la seva preocupació perquè dia a dia arriben al sindicat queixes: “els 200 treballadors una empresa ens acaben de comunicar que encara no han rebut res des del 18 de març”, afirma.
Situacions excepcionals
A Catalunya més de 715.000 treballadores i Treballadors estaven, segons les darreres dades en situació d’ERTO. Aquesta gran quantitat ha tingut que ser processada en dos passos. En primer lloc l’autoritat laboral ha hagut de decidir si els expedients s’ajustaven a la norma. Després el SEPE ha realitzat la tramitació amb les dades que els feien arribar les empreses. Finalment, els casos correctes suposaven l’enviament als bancs dels llistats que permetien el pagament.
“S’ha de tenir en compte que moltes persones mai havien passat per una situació així. Han vist com transcorrien els dies i no rebien comunicacions oficials. Això ha fet que, per exemple, es col·lapsés la pàgina web del SEPE on es publicaven els expedients”, afirma Bellera.
Un altre efecte és la multiplicació de peticions. El fet que l’únic mecanisme de comunicació amb el SEPE sigui informàtic ha suposat que les persones que esperaven la resolució del seu expedient i no el veien avançar, es connectessin per segona vegada o més. Això ha fet que en alguns casos un mateix peticionari ha presentat el seu cas fins a 19 cops per diverses vies.
Molts cops les reclamacions tenen a veure amb complements que el treballador reclama i que no veu satisfets. Un exemple en aquest sentit són les peticions de rebre el subsidi corresponent per fill a càrrec que, potser en una primera tramitació no s’ha reconegut, expliquen fonts coneixedores del procés administratiu.
Un altre element que s’ha esmentat en la reunió del comitè executiu del SEPE a Catalunya és la petició sindical de què es faci atenció telefònica als afectats. “No tothom té connexió a Internet o se sap moure bé les xarxes, estaria bé que es recuperés l’atenció telefònica pensant en aquest grup de treballadors. L’administració potser s’ha equivocat pensant que tot es pot fer telemàticament, i la bretxa digital existeix”. Diu Ramon Bellera.
Sigui com sigui els sindicalistes també reconeixen que el SEPE, i especialment els seus treballadors, han fet un esforç molt gran per entomar la pluja de peticions. No cal oblidar que a més dels més de 715.000 treballadors en ERTO s’ha mantingut la gestió dels drets dels treballadors que s’inscriuen a les oficines dels serveis d’ocupació, que també han experimentat un increment important. I tot això, en molts casos treballant es dels domicilis particulars amb mitjans que no són els que tenen habitualment les oficines del SEPE.
Comptes de la Generalitat
Per la seva banda, el departament de Treball de la Generalitat, que el 5 de juny va fer una primera estimació segons la qual el nombre de persones afectades per ERTO que no havien rebut el corresponent subsidi eren 244.000, ha fet una actualització de les dades. Segons la seva estimació, el nombre de persones incloses en expedients que no han cobrat encara seria 80.000. A la conclusió esmentada hi arriba després de comparar el nombre d’afectats per ERTO tramitats a Catalunya amb els que, segons les dades del SEPE estan donats donades d’alta com a beneficiàries en els llistats estatals. La resta dóna com a resultat les 80.000 persones esmentades.